Wednesday, December 14, 2011

Sabah dan Sarawak mahu keluar dari Malaysia ??..tetap hormat hak mereka :-(

Salam...

Sedih..kecewa..bila melihatkan semakin ramai saudara-saudara kita dari Sabah dan Sarawak yang mahu negeri mereka keluar dan merdeka daripada Malaysia....isu ini semakin hangat dibincangkan dalam laman sosial Facebook dan blog...

Antara group pro-kemerdekaan ini adalah berikut :

Freedom Sarawak : http://www.facebook.com/profile.php?id=100002898833144
Sarawak Merdeka : http://www.facebook.com/profile.php?id=100002730114617
http://id-id.facebook.com/pages/Sokong-Sabah-Serawak-Merdeka/173187682700904
http://id-id.facebook.com/groups/107446139356428/
http://www.gopetition.com/petitions/sabah-sarawak-rights.html

dan banyak lagi....

Orang Indon dalang pemecah-belah

namun..tanpa warga Sabah dan Sarawak sedar bahawa banyak kumpulan yang mempromosi keluarnya Sabah dan Sarawak dari Malaysia..adalah orang Indonesia...bukan mahu menuduh..tapi banyak bukti menunjukkan banyak group dalam facebook adalah dibuat oleh orang Indon..salah satunya adalah yang berikut :

http://www.facebook.com/pages/SERAWAK-SABAH-MERDEKA/314317725248238

memang kita ketahui bahawa ada kalangan orang indon yang mahu Malaysia berpecah kerana Indonesia mahu menjadikan Sabah dan Sarawak sebagai wilayah jajahan mereka...ditambah pula dengan sumber minyak dan gas yang banyak di Malaysia Timur itu.

Saya pernah menetap di Sabah dan Sarawak

Saya pernah menetap lebih 5 tahun di Sabah dan Sarawak...malah saya telah pun menjelajah ke seluruh negeri tersebut..banyak pengalaman manis dan pahit sepanjang menabur bakti di  Malaysian Borneo itu.

Saya sangat sukakan negeri Sabah dan Sarawak..masyarakat mereka yang konservatif dan masih terpelihara budaya ketimuran...negeri mereka yang cantik dan permai...orang mereka yang peramah....

saya anggap mereka seperti saudara sendiri..yela..sesiapa juga warganegara Malaysia..adalah saudara saya..tidak kira apa latar belakang mereka..samada mereka orang Semenanjung, Labuan, Sabah atau Sarawak...asal sahaja mereka warganegara Malaysia..mereka adalah saudara saya...

Sedih...kecewa..tetapi tetap hormati hak mereka....

Tentu saya sangat sedih melihatkan perkembangan terbaru ini...keluarnya Sabah dan Sarawak..bermakna saya dan orang Semenanjung akan kehilangan saudara....

Namun, apakan daya..saya tetap akan hormati hak mereka...mereka berhak menentukan masa depan negeri mereka....siapalah kita hendak campurtangan...mereka telah sertai Malaysia secara baik..maka jika ingin keluar...keluar jugalah dengan cara baik

Malaya kaya bukan kerana merompak hasil bumi Sabah dan Sarawak

Ramai orang Sabah dan Sarawak menuduh bahawa Malaya kaya raya kerana merompak hasil bumi Sabah dan Sarawak...ini satu tuduhan liar yang dimanipulasikan...sedangkan kebanyakan yang menuduh itu..BUTA dan LUPA sejarah...

Mereka lupa bahawa Malaya adalah sebuah negara yang kaya raya...malahan semasa Malaya menjadi tanah jajahan British (British Malaya)...Malaya adalah wilayah jajahan paling kaya di seluruh Empayar British !!!!....bukan Sarawak dan bukan Borneo Utara (Sabah)...tetapi Malaya.

Malahan selepas Malaya merdeka dan menjadi Persekutuan Malaya...Malaya adalah negara paling kaya sehinggakan Singapura memohon untuk menyertai Malaya..namun hanya pada 1963 British membenarkan Singapura sertai Malaya.

Malaysia ditubuhkan untuk membantu Sabah dan Sarawak

Penubuhan Gagasan Malaysia oleh Almarhum Tunku Abdul Rahman adalah atas tujuan berikut..

1. menghalang kemaraan fahaman Komunis dan membebaskan Sarawak dan Sabah daripada pengaruh Parti Komunis Kalimantan
2. membantu meningkatkan ekonomi dan kemajuan wilayah Sabah dan Sarawak

itulah niat asal penubuhan Malaysia..dan disokong oleh kerajaan British dan PBB..tetapi hakikat ini dilupakan....

Walaupun Sabah dan Sarawak masih agak ketinggalan dari segi pembangunan..tetapi mereka lupa bahawa Sabah dan Sarawak jauh lebih maju daripada wilayah jiran mereka Kalimantan (Indonesia) dan Mindanao (Filipina)...

Kerajaan persekutuan bukanlah meminggirkan mereka tetapi faktor keluasan Sabah dan Sarawak yang terlalu besar mungkin menjadi faktor kekangan utama..ini dibuktikan bahawa peruntukan kewangan untuk negeri Sabah dan Sarawak adalah jauh lebih besar dan lebih banyak daripada negeri-negeri semenanjung.

Malaya (Semenanjung) tetap utuh tanpa Sabah dan Sarawak

Sebelum penubuhan Malaysia...Malaya sebuah negara yang kaya raya..malahan Presiden Indonesia iaitu Sukarno pada ketika itu...sangat bercita-cita mahu Malaya dijajah Indonesia kerana mahukan hasil mahsul bumi Malaya.

Tanpa Sabah dan Sarawak pun..Malaya tetap maju..tambahan pula sumber minyak dan gas di pantai Terengganu dan Kelantan..belum digali sepenuhnya..jika digali..ia jauh lebih menguntungkan dari hasil minyak dan gas di Sabah dan Sarawak. Ikut rekod (tidak rasmi), simpanan sumber minyak dan gas di Kelantan sangat banyak..100 tahun digali pun belum tentu akan habis.

Malah Johor juga didapati ada potensi sumber minyak dan gas..itu belum lagi Pahang, Kedah...kaya sebenarnya Malaya ini...Malaya tidak merompak hasil bumi Sabah dan Sarawak..tetapi mereka sendirilah yang merompak negeri mereka sendiri...

Hasil 42% yang dikutip oleh Putrajaya dari Sabah dan Sarawak bukanlah digunakan untuk kayakan orang Malaya..tetapi digunakan untuk pendidikan dan kesihatan..tidakkah rakyat Sabah dan Sarawak juga mendapat nikmat hasil tersebut???....

Malaya mahu bantu Sabah dan Sarawak...tetapi inikah hasilnya???...tuduhan melulu tanpa asas...dan dipengaruhi dengan sentimen ganyang Malaysia oleh mat-mat indon yang ramai bergelandangan di Sabah dan Sarawak...

Selamatkan Malaysia

BERSATU TEGUH..BERCERAI ROBOH...wahai saudara ku..rakyat Sabah dan Sarawak...marilah kita pertahankan negara kita Malaysia...sudah 48 tahun Malaya, Sabah dan Sarawak maju dalam Malaysia....

Jika ada masalah dan pertelingkahan..perpecahan adalah penyelesaian paling bodoh sekali...berbincang secara baik..dan paling mudah..tukar kerajaan yang lebih baik...tetapi bukan dengan berpecah...

Saya sangat cintakan Malaysia....dan saya sangat sayangkan Malaya, Sabah dan Sarawak....tolonglah..fikirlah masak-masak demi masa depan Malaysia...ya..itu hak anda...tetapi jangan buat kebodohan dengan hak yang anda ada...

salam perpaduan dari Selangor, Malaysia....sekadar meluahkan apa yang saya rasa..maaf jika ada salah dan kasar bahasa....

Isu 20% royalti minyak kepada negeri Sabah, Sarawak, Kelantan dan Terengganu

166 comments:

  1. habis tu kenapa kami ini dpanggil monyet? tinggal atas pokok? budak2 smmnnjung yg dtang sabah sarawak ni, dorg la yg ambil kuota biasiswa/kekosongan jawatan/etc yg spatutnya org Sabah Sarawak yg dpat.

    kenapa samakan Sabah Sarawak dgn Kelantan? ingt, sejarah pernah kata bahawa Sabah = Sarawak = Malaya (smua negeri dlm Malaya)! jadi jgn mau samakan Sabah = Kelantan/Selangor dngan apa2 cara pun.

    kenapa kerajaan tidak tunaikan Perkara 20?
    kenapa orang smnnjung yg mnjadi pemimpin di negeri kami? banyak cantik kamu orang? pas tu jd bos di negeri kami, dan boleh plak berlagak. ingt kami ni anjing suruhan ka apa?

    klo org sabah/sarawak dtang smnnjung, kami boleh biasakan berdialek semennjung. yg korg org smnnjung dtang sabah/sarawak, haram la korg sebut spatah pun dialek kitorg. buat lawak lg ada.

    pasal tu korg org smnnjung, boleh blah dari sabah sarawak! kami boleh buat negeri kami sndiri!!

    42%? itu utk smua negeri! dan taw kan Sabah Sarawak itu ialah NEGERI jg? so pukul rata, berapa percent saja yg kami dpat??

    mgkin penulis bukan org sabah, jadi penulis tidak faham knapa org sabah mcm ni. harap penulis pernah sndiri merasai kesusahan yg kami lalui. xda air, xda skolah, wlopun sudah 48 tahun menyertai Malaysia. sy rsa, awk penulis smnnjung ni msti sorg doktor kan? so berbangga la awk sbb boleh menjadi doktor sbb org sabah sarawak xdpt pluang pendidikan mcm awk dpat pun. sbb tu xramai doktor dari sabah sarawak! btul?

    ada bnyk aspek kita kna tngok. ingt tu. kami ni pun bukan bodoh sangat smpai kami sndiri dimanipulasi oleh org smnnjung mcm awk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..im agree with u bro...ku mok tmbh cket...org melaya ni xakan brpuas hati selagi kita still not be like them...wearing clothes like them...live like them...and...etc2 like them...they always think tey r the master race

      Delete
    2. sy sngt stuju.. bkn nak menentang kerajaan tp itu adalah hakikat,y.. malysia ttp tdk adil ke atas sabah dan serawak. dan untuk pengetahuan anda..sumber kekayaan utama malysia adalah dari sabah dan serawak. dgn mlaysia shj itu sgt tdk ckup utk mnmpung ngara dia sndiri..fakta!! jk mlysia kehilangan sabah dan serawak mlysia akan jatu miskin.

      Delete
    3. http://eprints.ums.edu.my/901/1/nc0000000837.pdf

      All of you,please read this article.

      Delete
    4. Anonymous December 14, 2011 at 1:35 AM ... Saya fikir, baik saudara bukak balik PERJANJIAN 20/18 PERKARA dan cuba cari apa yang kerajaan tak laksanakan. SSKM pun sudah melanggar dalam perjanjian tersebut tetapi kerajaan masih lagi memekakkan telinga supaya tidak dilihat terlalu beremosi. Saya pun berasa kasihan cuma kita rasa perlu lah menggunakan saluran yang baik untuk menegur kerajaan kalau-kalau terlepas pandang, bukan mengambil jalan short cut. Segala risiko urus negara adalah tanggungjawab sendiri (Mungkin Malaysia tak akan buat begitu?). Satu lagi kena ambil perhatian, bezakan besar negeri SABAH - SARAWAK dengan SEMENANJUNG. Ada beza tak? Orang Sememanjung pun tak semua senang... Mungkin saudara ini pun jarang melawati negeri-negeri dalam sememanjung? Baru-baru ini, kerajaan telah pun selaraskan terhadap imbuhan hasil dalam negeri SABAH-SARAWAK diberikan sebanyak 20%. Jadi, kewangan itu diuruskan oleh kerajaan negeri... terpulang-lah cara beliau menguruskan. Jangan letakkan salah 100% terhadap semenanjung dan hanya memerhatikan dar luar sahaja. Nak jadi kena perlahan-lahan, mungkin gerakan ini ditaja oleh golongan kafir sebab Malaysia ialah sebuah negara Islam maka Sabah-Sarawak perlu keluar dari negara Islam setidak pun, Sabah-Sarawak tidak terikat dengan sebuah negara Islam...AGENDA KEAGAMAAN PUN TIDAK BOLEH KETEPI SEBAB SAYA SENDIRI MENDAPAT PENDIRIAN DARI PAKAR APA TUJUAN ASAL GERAKAN INI.

      Delete
    5. TAMBAHAN : Saya tak rasa menteri negeri SABAH-SARAWAK dari orang semenanjung. Anda ni memang tak pernah mengkaji...

      Delete
  2. sorry bro to interrupt..rasa benda mcm hanyalah org yg terdesak mencari publisiti atau politik murahan..kerana sarawak itu malaysia..malaysia itu sarawak..hanya org yg frust sahaja akan berbuat demikian..org melayu sarawak tetap berdiri tegoh mempertahankan malaysia.dari kampung lintang ke kampug surabaya hinggalah ke kampung no.3 dan kpg2 bernombor dan kampung bandarshah singgah ke sibu, miri, bintulu, mukah dan suma bahagian...sumanya berjuang utk memerdekakan sarawak dan malaysia..salam satu malaysia dan salam ukhuwah.dari anak melayu sarawak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Don't me me laugh aiman... Is this a joke for today???

      Delete
    2. Gila ka bodo ko tok? Ko tangga jalan nak di pake kita kat pasar kuching tok gne. Ko drive keta ko dr Kch ke Miri gne...cuba ko banding dgn cdak cnun. Jalan besar,kacak,siap berpusing2 jak flyover cdak cnun. Bulatan sri wangi ya sampe kinek tok sik di polah2. Pergi ko ke area samarahan nun agik...tahun 2012 masih make feri gik oi. Ya kawasan bandar ya...blum ko pegi pedalaman nun agik. Boh nak paloi bah...

      Delete
    3. paloi ko ya aiman..g diam malaya jak ko nun..

      Delete
    4. Bodo,diam malaya nun..sekda org sarawak tok maok dalam malaysia tok.. Aku rasa aiman tok dah sik siuman, org lain semua maok sabah sarawak keluar malaysia... Kali bpk,mak or bini nya tok org malaya kali.. Kakakakaka

      Delete
    5. Pa bagus glak ko mengagungkan dak Malaya ya? nangga ko pembangunan dan infrastruktur kita, gik 40 tahun di-blakang KL, dah la sidak yang control Sarawak dan Sabah dan bukan orang kita dikpun yang control. Habis MA63, 18/20 perkara kita dihapuskan oleh dak Malaya, minyak dan hasil bumi kita sukati jak diambik sidak mcm sidak Malaya la tek BOSS dan ada hak ke atas Sarawak dan Sabah, orang Malaya senang jak dapat kerja kat sitok, kita pegi sinun sorry la, kat tanah kita dikpun gik sidak yang control. Tapi yang best nya kita sitok pande bertoleransi satu sesama lain dari pelbagai kaum dan agama berbeza, sidak sinun sikpat, pendapat politik beza gik sidak mok bermusuh sesama dirik. Jangan molah lawak, Aiman. Boh nok memalukan nama orang Sarawak.

      Delete
    6. Aiman pengkhianat org sarawak

      Delete
    7. Kiss my ass lok aiman...cibai la semenanjung...makan duit haram...fffuuuccckkkkkk!

      Delete
    8. Tiada guna kita bergabung dgn malaya.. org malaya lah yg memakan hasil sumber asli kat sabah dan sarawak.. malaya tidak ada apa2 skrg ni.. dulu memanglah malaya terkenal dgn bijih timahnya..tpi skrg ni ZERO. lebih baik keluar dri malaya.. makan duit haram. Pemimpin kaya raya, rakyat yng miskin..paloi!!!!!!!!!!

      Delete
    9. Ingat tu org malaya..sarawak dan sabah kaya dengan hasi hutan, pertanian dan minyak.. malaya apa yg ada.. penulis kata malaya dulu kaya raya..sorrylah! Malaya tak kaya raya.. jgn nak putar belit ya..ko ingat saya ini bodoh ke? Kalau sabah dan sarawak keluar dri malaya.. sabah dan sarawak akn lebih maju seperti singapura.

      Delete
    10. Taik palat kau aiman. Hisap butuh!

      Delete
    11. ciiii... Sarawak boleh maju drik pun bah.. tgga singapore ya.. bukan main maju gik.. diat jeraya dr sri aman ke kuchg.. kecik jak upa apa.. nun d semenanjung bederet jak highway dsia.. alashku

      Delete
  3. tengok..sentimen juga yang dipermainkan...saya sangat fasih berbahasa sabah..sehingga ramai ingatkan saya orang Sabah...semua tuduhan Anonymous adalah semata-mata kerana sentimen yang tiada hujung pangkal...

    Ingat..yang banyak bayar cukai adalah orang semenanjung...tapi semua cukai itu..dinikmati oleh orang Sabah Sarawak juga..

    ada orang semenanjung ungkit??...tiada..sebab orang semenanjung tidak berkira dengan orang Sabah dan Sarawak...hanya sentimen yang dipermainkan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bunyi ayat awak ni macam tengah merayu dengan orang Sabah dan Sarawak untuk tidak berpisah... Please lah... Put some sense in your words... Cukuplah sudah 48 tahun Sabah dan Sarawak diperbodohkan... Dah lah korang dibawah umno dalang disebalik kemasukan ribuan pendatang tanpa izin... Sekarang,korang rasalah apa yang Sabah rasa... Banyak tu orang indon, myanmar, thailand, bangladesh dan mcm2 lagi sedang memenuhi tanah korang...

      Delete
    2. menyampah penuh "lepeh" di tanah Borneo ni...

      Delete
  4. aiman...terima kasih aiman...sama-sama kita majukan dan sejahterakan Malaysia..Malaysia milik semua..tak kira orang malaya, sarawak atau sabah....asal sahaja warga Malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. malaysia milik semua tapi apabila keluar tv confirm akan cakap seluruh malaysia termasuk sabah n sarawak...xcukup ke kalau sebut seluruh negara...betul ke adil cuba tgk peratusan pembahagian hasil utk seluruh malaysia..diberi sama rata sedangkan sarawk n sabah lebih besar dari negeri2 d semenanjung..xkan xperasan..yup asl warga malaysia...betul ke..kalau d semenanjung org s'wak n sabah d hina tggl d atas pokok..takkan xtahu kot...sarawak n sabah ni besar bukan kecil..smpai bla nak maju ikut telunjuk org s'jung...sedarlah org yg merasa org kami d borneo ini...org s'jung xtahu pun kesusahan kami.. baca sejarah n buat analisis...d jamin s'wak n sabah punya keuntungan lebih besar dr negeri2 d semenanjung..

      Delete
  5. kesian sabah sarawak....padahal negeri yg kaya dengan hasil bumi , malang nya hasil bumi terus di sedut BN utk keguaan mereka.. kemajuan kerajaan bn tidak sama rata. negeri yg maju terus maju. yg miskin terus miskin.. sedar la wahai ank2 sabah sarawak.. suarakan hak anda..
    kurang kn menonton tv3 ; )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Don't worry... We're heading toward our own path... Kami sudah MERDEKA... SABAH DAN SARAWAK SUDAH MERDEKA SEBELUM BERSAMA-SAMA DENGAN MALAYA & SINGAPURA MEMBENTUK MALAYSIA... Jangan lupa tu... Kami adalah bangsa yang berdaulat, bangsa yang bermaruah... Mau serang kami sebab kami mau keluar??? Itu adalah hak mutlak kami... Serang kami bermaksud, korang serang Britain... Tahu kan apa padahnya???

      Delete
  6. tukar kerajaan je sng...lg satu, pecahkn sabah serawak mnjdi ngeri yg lbh kcil mcm di semenanjung...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mau tukar kerajaan..jangan kan tukar kerajaan sebelum mau tukar kerajaan,niat melaya sudah lama hendak mengawal hasil bumi Sabah dan Serawak contoh, Saabah Serawak daripada NEGARA di tukar kepada Negeri, Hasil minyak di angkut ke Malaya,cukai barang tinggi dan harga barang tidak sama dengan semenanjung Malaya, SEJARAH mengenai kemerdekaan,pembentukan MALAYSIA yg sebenar tidak di ajar yg sepatutnya. Saya masih ingat lagi lecturer sy yg berasal dari semenanjung bagitau kami semasa di dalam kuliah Sabah ketinggalan 10 tahun dari semenanjung Melaya. Suadara Aiman kalau hendak membuat pernyataan pun biarlah berdasarkan FAKTA-FAKTA yg benar, anda tahu apa itu 18/20 perkara? anda tahu bila Sabah dan Serawak Merdeka? anda tahu apa 2 Malaya Raya?, anda tahu bagaimana Pembentukan Negara MALAYSIA?.Kesimpulanya kami Sabah Serawak mempunyai HAK2 yg sepatutnya Malaya harus menunaikan tetapi Malaya ingkar dan bersifat seperti tuan atas keatas penduduk Negara Sabah dan Serawak.

      Delete
    2. Tragedy 'Double 6' adalah disebabkan pemilikan 'gas and oil' .... Salah satu punca. 06-06-1976. dan selepas beberapa bulan 'gas and oil' telah diambil alih...

      Delete
  7. Anonymous. Saya org semenanjung blaja 3 tahun di Sarawak. Kamek pande klaka Melayu Sarawak. Muka ko diat!

    ReplyDelete
  8. Anonymous jgn salahkan kenapa org semenanjung jadi pemimpin di sabah..kerana korg sindiri yg memilih..jadi kalau korg rasa nda ok..tukar saja la bah..tunjuk di pru 13 nnti..tp ko tgk sj la pbs dn parti bn lain..bercakaran kerana kuasa..rakyat yg tersepit hanya diberi rm50-100 utk dijual maruah selama 4 tahun pemerintahan..fikirkanlah..korg saja yg boleh mengubahnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami admit memang pemimpin sendiri yang bermasalah... Tapi punya segala masalah ini adalah daripada malaya itu sendiri... Kerosakan pemimpin adalah disebabkan oleh mainan orang malaya yang memecah belahkan pemimpin sabah.. Korang ingat tu duit untuk sape? Itu adalah untuk PTI kat sabah... banyak orang tempatan tak dapat bantuan tu... tau tak?

      Delete
  9. Penulis & tukang komen semua org semenanjung.. haha.. lawak baca komen xde asas... Kalo sabah & sarawak merdeka jd negara lain pun apa salahnya... maybe sabah & sarawak leh jadi lebih maju... just tgk singapore sbg contoh.. kalo singapore masih dlm malaysia boleh ke jadi smpi tahap sekarang??? haha.. Lawak.. so penulis skrang kate sabah & sarawak x kaye dgn hasil bumi pulak.. Penulis nih mesti penyokong UMNO... Mane pergi hasil kayu balak, kelapa sawit, minyak, gas.. x kire hasil pertanian, penternakan lagi.. haha.. lawak.. sabah sarawak 2 negeri ada semua nih.. tp semenanjung mcm penulis tulis 1 negeri baru ada 1 sumber.. haha.. lagi mo kata semenanjung lg kaya... di sebabkan org yg bermentaliti mcm penulis nih la yg menyebabkan ramai org sabah & sarawak mahu merdeka.... pengabunggan bersama malaya tidak mengutungkan kedua2 negeri sama skali..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walau apapun yang mereka nak kata, Sabah dan Sarawak tetap berhak mutlak sebab itu adalah tanah kelahiran kami... Bersedialah wahai "saudara-saudari malayaku" untuk mencari kerja selepas Sabah dan Sarawak mendapat pengiktirafan dunia sebagai sebuah negara berasingan daripada Malaya...

      Delete
    2. selepas singapore merdeka,mereka sudah hilang arah miskin,hilang punca.Tiada apa2 hubungan dagang dgn negara jiran dan dunia lain.Lalu di sambut oleh israel utk di jadikan pengkalan di sebelah asia timur.Sumber dari kawan2.

      Delete
    3. Swk 70% non,tidak kisah

      Delete
    4. banyak butul...saya sokong u pok....abis reta kita di kebas sidak ya....bagus agik kita keluar jadi negara dirik empun

      Delete
  10. artline0.6..baca post saya terbaru..bukti Malaya lebih kaya daripada Sabah dan Sarawak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau kaya dari Sabah dan Serawak kenapa Hasil bumi dari Sabah dan Serawak di kawal oleh orang2 dari seberang..kenapa Petronas hanya bagi hasil untung 5 peratus?

      Delete
  11. salam .. sy adalah jati sabah yg berkerja di kuala lumpur.. namun sejauh mana sy merantau tp tanah lahir sy sentiasa tersemat d dlm hati dan sanubari..
    sy tidak nafikan di mana bumi d pijak dan d situ langit d junjung..
    namun yg demikian sy amat prihatin berkenaan keluarga yg masih menginap d sabah terutama adik beradik dan org tua saya..
    ok..terus terang saya katakan bahawa tidak banyak dapat dlakukan oleh kerajaan pada negeri sabah walaupun telah lama memerintah jika d bandingkan dgn negeri2 d semenanjung malaysia..

    di mana salah dan silapnya..

    jika tiada peruntukan ,, hasil dari bumi sabah pasti lebih dari cukup untuk membiayai pembangunan d negeri tersebut dengan hasil hutan yg beribu2 hektar,, hasil laut,, hasil dari perlancongan,, dan hasil dari perut bumi yg tidak ternilai.. akan tetapi apabila d berikan kepada kerajaan pusat.. d agih2kan , dan kami cuma seumpama mendapat gula2 setelah kerja keras yg telah d berikan..

    ReplyDelete
  12. anak Sabah...bukan Sabah sahaja yang sumbang duit kepada pusat..malah negeri paling banyak sumbang duit kepada pusat ialah Selangor dan Pulau Pinang..tetapi tidak pulak orang Selangor dan Pulau Pinang ungkit hasil mereka dikongsi semua...

    mungkin pemimpin Sabah sekarang tidak pandai urus duit kerana kroni dan ketirisan..maka ubah kerajaan pada pRU akan datang jika itu yg terbaik...

    sekadar cadangan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Please lah saudara aiman kalau kami Sabah Serawak yg memerintah wilayah dan merdeka dari Malaya kami pun dan boleh maju seperti p.pinang dan selangor

      Delete
    2. MMG PENANG DAN SELANGOR PALING KAYA SEKARANG,MEREKA TIDAK UNGKIT TIDAK BISING SBB KEMUDAHAN,JALAN MEREKA DIBERI CUKUP BAGGGGUSSSSS!ADA PAHAM?

      Delete
  13. masalah sebenar bagi sabah dan sarawak adalah hasil negeri hanya dinikmati pemimpin and kroni mereka sahaja, dan bukan rakyat. saya yakin jika ketirisan ini tidak berlaku, sabah dan sarawak boleh menjadi negeri yang kaya dan maju. harap-harap ini dapat membuka mata rakyat kedua-dua negeri untuk menolak kepimpinan yang korup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang korup pun ada di kerajaan pusat

      Delete
    2. Mmg kami tidak suka si korup tu..tapi diorang tu org najib kan.. Pendek kata kami rakyat sabah sarawak tidak gembira dalam malaysia..

      Delete
  14. Sabah dan Sarawak tak perlu keluar...cuma perlu tukar pemerintah yang ada sekarang...

    JOM TUKAR kerajaan pusat dan kerajaan negeri...

    -Anonymous Petra Jaya.

    ReplyDelete
  15. halo Batu di Tepi jalan..Selangor hasil kan apa..ok kalau betul Tganu n Klantan banyak sangat minyak..so jgn ggu minyak/gas kami d Borneo..hasil Sabah Sarawak utk Sabah Sarawak..ingat org Malaya saja ka yg bayar cukai..Sabah Sarawak pun bayar jg mah..aku rasa lebih banyal lg mrk bayar pasal kami d Miri or Sabah ramai keja OFFSHORE..kami bayar cukai dalam sebln lebih RM5k,so dlm setahun dah brpa?tp apa kami d Sabah Sarawak dapat..lu jgn sombong lah brader..bagi kawan kamek dari Kuching ya,kita ney tau psl kesusahan kamek blah tok..nang menar padah kwn sorang ya..apa hal ramei org Malaya nok jadi BOS2 d sitok..sekda agik kah miak Swak nok skolah tinggi2..sebenar nya bkn xda tp semua peluang yg 50% utk dak nya dari Malaya..50% agik utk Sabah Swak..ney cukup pok..Kamek nang nyokong mun Sarawak tok nak kuar dari MALAYSIA tok..mun Sabah naj join,ya dak nya pun hal..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aok.. mena ya.. cakap blh la nak madah daknya bnyak sumbangan, tangga selangor ya, bukan men maju, berbaloi la juak.. nok kita d sarawak tok.. nya nak nyama nya ngn kita.. adakah patut.. chali kah apa.

      Delete
    2. ahli politk sabah dan sarwak ler tersenyum kalau keluar dari malaysia.Ummmmahhh kata mereka."I love it".Perjuang berapi2 utk merdekakan sabah dan sarawak akan menanggumg hutan satu kepala bukan belas ribu lagi,puluh atau ratusan ribu plus cukai lain2 sebab negara baru kena berhutang dan mengutip cukai pada rakyat yg sedikit ketika tahap ekonominya yg rendah utk maju macam jepun.Merdeka nie besar maknanya,memerlukan komitmen dan visi serta misi utk ratusan di masa hadapan.Masa tu aku dah pakai kereta elektrik dahhh.Semua produk elektrik pakai lebel "RE",green teknologi dll.

      Delete
  16. - saya YAKIN impian kami di SABAH SARAWAK untuk keluar dari Malaysia akan menjadi kenyataan..KAMI DISINI BERSEDIA UNTUK MEMPERJUANGKAN KEMERDEKAAN KAMI DISINI DAN KAMI SEDIA UNTUK BERPERANG -

    ReplyDelete
    Replies
    1. Republic of Sabah & Republic of Sarawak!

      Delete
    2. itu yg saya mau dengar... kalo Tanah Melayu ni hebat sangat, jadi x payah lah mau sibuk2 dgn hal org Sabah & Sarawak yg mau keluar dari Malaysia.

      Delete
  17. menarik jugak tajuk ni.

    saya sudah hampir sepuluh tahun berkelana dan mencari rezeki di tanah Kuala Lumpur ni. namun begitu saya masih ingatkan tanah lahir saya. malah saya sangat berbangga menjadi orang Sabah.

    akan tetapi saya sangat sedih apabila setiap tahun saya kembali ke sabah utk cuti hari raya, saya dapati kemajuan yg dilihat terlalu sedikit jika dibandingkan dengan negeri disemenanjung.

    tapi satu perkara yang pasti, Sabah dan Sarawak juga mempunyai hasil bumi yang cukup baik malah sepatutnya hasil itu sudah cukup untuk membangunkan negeri sendiri tanpa bantuan daripada kerajaan pusat.

    Namun begitu, sepertimana yg telah dinyatakan oleh post2 terdahulu, apabila hasil bumi yg ada disalahgunakan oleh pemimpin yg memerintah, menyebabkan ramai rakyat sabah dan sarawak tidak dapat menikmati kemajuan, kekayaan hasil bumi sama seperti semenanjung.

    pada saya elok ditukarkan kerajaan negeri yg memerintah sekarang ini kepada yang lebih baik supaya rakyat Sabah dan Sarawak dapat menikmati segala kemajuan yg dimiliki sama seperti disenanjung.

    sebagai org Sabah, saya nak jugak melihat Komuter, LRT, Highway wujud di Sabah suatu hari nanti. "boleh dibikin ba tu".

    secara peribadi...
    "SAYA TIDAK BERSETUJU SABAH DAN SARAWAK KELUAR DARI MALAYSIA"

    ingat senang ke nak buat negara sendiri? tgk apa jadi ngan timor Leste. fikir fikir la dulu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan susah kita boleh manage negara kita sabah begitu juga sarawak..sebelum membentuk Malaysia kita sudah merdeka, kita bukan mau perang, Saudara mesti ingat kita dijajah oleh Malaya melalui penipuan, dengan cara diplomasi..Yg perlu kita buat kita tuntut hak2 kita dengan cara yg betul melalui rundingan bukan melalui kekasaran.

      Delete
    2. Betul pula apa cakap kawan di Anonymous, kita bukan nak cari perang. Sebagaimana mula persekutuan Malaysia terbentuk adalah daripada negara negara yang merdeka bukanlah negeri setara dengan Selangor, Kedah, Pahang, Kelantan dan lainya tetapi ialah sebuah negara merdeka sejajar dengan Malaya. Jadi apa nak buat Malaya beperang ngan Sarawak dan Sabah, sebab dia tuntut hak negara dia semula. Tiada hak Malaya menghalangi keluarnya Sabah dan Sarawak dari persekutuan sebab Singapore sudah lebih dulu melakukannya. Apa beza Singapore, Sabah dan Sarawak. Singapore juga adalah persekutuan mula, dan dia keluar tidak pula dihalangi oleh Malaya, mengapa kami Sabah dan Sarawak mahu keluar dihalangi? Hak kami sama dengan hak Singapore sebab persekutuan Malaysia bertumbuh jadi adalah daripada kesepakatan empat pihak antara Malaya, Singapore, Sabah dan Sarawak. Tiada boleh Malaya melarang hak-hak rakyat Sabah dan Sarawak untuk keluar dari persekutuan tersebut.

      Delete
  18. bagus le Sbh/Srawk kuar dari Malaysia...kekayaan bumi sbh n srawak byk dibawa ke Semenanjung (Malaya).Orang Sbh/Srawk hidup mlarat.scara peribadi
    "SAYA AMAT BERSETUJU SABAH DAN SARAWAK KELUAR DARI MALAYSIA"

    ReplyDelete
  19. segala kesulitan yang penduduk malaysia timur alami, bukan berpunca dari perbuatan penduduk malaysia barat..tapi kerana kepimpinan dan pentadbiran di sana yg menafikan hak2 penduduk di sana..ramai penduduk semenanjung sayangkan sabah dan sarawak..saya sendiri ramai rakan2 berasal dari sana..

    ReplyDelete
  20. Salam Ukhwah.
    Kebanyakkan/semua luahan hanya berpunca satu shj masalah...TAMAK...Semua org ada sifat tamak tp dr segi prospek di sabah serawak.,itu yg sebenar terjadi terutama pemimpin tamak haloba,dgn kuasa yg ada menyedut segala hak rakyat sabah serawak dr sumber balak,minyak dan gas,pertanian,..kalau dihitung kekayaan sumber mineral semulajadi cukup untuk membangunkan infrastruktur malah boleh membina hiway dr sabah sampai ke serawak ,..lebih moden dr semenanjung jika diurus dgn baik pentadbirannya..cuba kita renungkan kekayaan antara SIngapura dgn Malaysia serta hasil sumber semulajadi serta kecekapan pentadbirannya mcmana diorg lebih maju dgn keluasan yg terhad?Bangkai nyamuk diseberang nampak tp bangkai gajah dihadapan mata buat xtau.Maaf sekadar pandangan

    ReplyDelete
  21. kesimpulan disini. lebih afdhal tuka pemimpin. cari yang lebih adil. bukan keja habeh beras je.. xpatut2. tapi rugi juga kalau sabah dan sarawak keluar. hilang satu keindahan.kerana bumi sabah dan sarawak cantik. XD masih xtercemar. apa2 un. kita balik pada pemimpin tuh ek. adil ke x dia.

    ReplyDelete
  22. pa mw kecoh, besa la sjung anggp diri hebat sgt bndg org sabah, srwk xtw la sl aku bkn org sna. sentimen? of coz la batu, ko xrsa pa kmi rsa sini, aku rsa gov skg ni tkr pn, ttp sma jg org sjung yg cntrl sbh, ttp pijak jg org sbh. dtg sbh keja cm taik ayam ja. pndi ckp sl agama p sndr dpt amanah xbt btl2...

    ReplyDelete
  23. sumbangan PETRONAS merupakan 70% dari pendapatan Negara...minyak mentah, produk petroleum bertapis dan pengeluaran gas asli kebanyakan nya datang dari Sabah dan Sarawak

    ReplyDelete
    Replies
    1. 70% bukan sedikit. Terima kasih atas peratusan ini AnonymousFeb 2, 2012 04:37 AM. Kepada yg mennggunakan fakta faktor ketirisan oleh pemimpin tempatan (BN?) ... kami tau faktor tu ada!! TETAPI ingat yg lebih mengusarkan kami adalah JUMLAH sumber kekayaan negeri kami diambil KERAJAAN PUSAT. Diangkut untuk pembangunan di sebelah sana SAHAJA. Tinggal lah sabah menjadi negeri paling miskin di Malaysia. Mngkin Sarawak ada sedikit beruntung dr Sabah.

      Delete
  24. ok..semua bercakap salah pemimpin sabah sarawak..ya,psal itu sy setuju mmg salah mereka..sebab mrk org BN..sy ulang BN..kononnya parti yg bela nasib rakyat?? hahaha..nasib kroni ada la..pemimpin sabah sarawak adalah di bawah arahan kerajaaan pusat iaitu MALAYSIA BARAT!! so,ada untung mereka share sama2 mah..dan 1 lagi,nampak sgt penulis ni BUTA SEJARAH! SABAH SARAWAK MEMBENTUK malaysia OK..bukan sertai malaysia..ANDA FAHAM?? dan 1 lg,Tunku abdul rahman pada masa itu meminta sabah sarawak untuk bersama-sama malaya n singapura MEMBENTUK malaysia SEBAB..SEBABNYA.....malaya TAKUT JUMLAH KAUM CINA DAN INDIA MELEBIHI KAUM MELAYU MALAYA kalau singapura je yg bgabung dengan malaya..ANDA PAHAM??? BELAJR SEJARAH BAILK!! tp bukan sejarah yg ditulis oleh org UMNO k..salam
    SAYA SOKONG SABAH SARAWAK KELUAR MALAYSIA!! MUKTAMAD!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sory,saya menyampuk sedikit,saya ini orang sabah,saya orang pedalaman,saya sokong BN dan ''SAYA MAHU SABAH DAN SARAWAK TETAP DALAM MALAYSIA''.kamu semua mau tau,biarpun pedalaman tidak maju tapi tetap aman sama dapat bantuan juga mah,lagipun saya suka lagi kampung daripada bandar,panas,cuba kamu pikir bah,kalau sabah sama sarawak keluar dari malaysia,kasihan itu malaysia,susah2 tolong kasi maju ini sabah sama sarawak tapi disia-siakan,lagipun yang salah itu pemimpin bukan negeri atau negara,bagus2 aman mau bergaduh,lagipun kamu semua pikir logik2 bah,perdana menteri mana mau kasi biar sabah dan sarawak keluar,kamu semua ingat,yang penting hanyalah kedamaian dan kebaikan,kalau mau komen saya,silalah ke facebook saya (princess morganalia).

      Delete
    2. Patutlah.kau sembahlah tu melayu

      Delete
  25. Saya terpanggil untuk memberi komen disini disebabkan penulisnya mempunyai pengetahuan yang cetak mengenai sejarah dan juga keadaan yang sebenar berlaku diSabah dan Sarawak...

    "Orang Indon dalang pemecah-belah

    namun..tanpa warga Sabah dan Sarawak sedar bahawa banyak kumpulan yang mempromosi keluarnya Sabah dan Sarawak dari Malaysia..adalah orang Indonesia...bukan mahu menuduh..tapi banyak bukti menunjukkan banyak group dalam facebook adalah dibuat oleh orang Indon..salah satunya adalah yang berikut :

    http://www.facebook.com/pages/SERAWAK-SABAH-MERDEKA/314317725248238

    memang kita ketahui bahawa ada kalangan orang indon yang mahu Malaysia berpecah kerana Indonesia mahu menjadikan Sabah dan Sarawak sebagai wilayah jajahan mereka...ditambah pula dengan sumber minyak dan gas yang banyak di Malaysia Timur itu"

    Kenyataan ini sungguh tidak berasas sama sekali. Perjuangan yang diperjuangkan oleh BANGSA SABAH DAN SARAWAK TIDAK DIPENGARUHI OLEH ORANG LUAR (INDONESIA)! Kesedaran ini wujud setelah sekian lama Sabah dan Sarawak ditipu hidup2 dan selama ini Sabah dan Sarawak HANYALAH FIX DEPOSIT KERAJAAN. Selain itu adalah tempat untuk mendapatkan sokongan demi mengukuhkan kedudukan politk orang malaya di persekutuan. Korang ingat Sabah dan Sarawak mahu dijajah oleh Indonesia dan Filipina??? Hell No! Hujan emas di negeri orang, hujan batu dinegeri sendiri... 100% lebih baik dinegara sendiri.... Selama ini sejarah diputar belitkan dengan menyatakan Sabah & Sarawak adalah negeri ke-12 & ke-13 dalam Malaysia.... Bukankah itu JELAS SATU PENIPUAAN YANG SELAMA INI INGIN DISEMBUNYIKAN???!!! MARUAH DAN KEDAULATAN INI TERCEMAR DAN TERJEJAS! Bukan sehari, seminggu, setahun... INI 48 TAHUN!!!

    MELAYU MUDAH LUPA! Ini sangat benar! Sabah dan Sarawak pada asalnya memang tidak mahu menyertai pembentukkan ini, tetapi Malaya dibawah pimpinan Tunku Abdul Rahman berjanji akan perkongsian kuasa yang adil dan bukan niat Malaya mahu menjajah Sabah dan Sarawak. Tetapi adalah untuk bersama-sama dengan negara Sabah dan Sarawak untuk membangun dan menjadi negara yang maju dirantau asia ini. Tapi apa yang berlaku??? Meletupnya kapal terbang yang dinaiki oleh pemimpin Sabah itu adalah satu konspirasi pembunuhan yang didalangi oleh malaya. pengambilan minyak 95% untuk malaya dan 5% untuk sabah adalah satu tindakan yang jelas dan nyata lagi bersuluh menunjukkan KETAMAKKAN dan KERAKUSAN MALAYA untuk mengaut hasil bumi SABAH untuk membangunkan Malaya sendir. Yang tidak logik disini ialah, Sabah adalah negara yang terkaya selepas Sarawak, tetapi Bank Dunia sudah mengsahkan bahawa yang TERMISKIN diMalaysia. Sudahlah ditipu dengan status Negara ke negeri yang ke-12/13, sekarang TERMISKIN lagi... Negeri di Malaya seperti perlis dan melaka yang langsung tiada sumber alam pun tidak miskin... Tidakkah ini sudah jelas untuk menjawab persoalan akan kepincangan malaya yang sepatutnya jujur dalam perkongsian kuasa antara 3 buah negara???!

    Ingat, Sabah dan Sarawak tidak pernah masuk Malaysia! Malaysia tidak akan wujud tanpa Sabah dan Sarawak. Dengan penyataan bahawa Sabah dan Sarawak masuk Malaysia adalah jelas sekali anda langsung tidak mengetahui Sejarah pembentukkan malaysia. Sabah dan Sarawak adalah rakan kongsi dalam pembentukkan ini. Sabah dan Sarawak adalah berstatus NEGARA. NEGARA YANG BERDAULAT! BANGSA SABAH DAN BANGSA SARAWAK. KAMI BUKAN BANGSA MALAYA!!!. Dari segi budaya, kaum, kedudukan geografi, kepercayaan serta adat, sudah jelas menyatakan akan perbezaan yang jelas. Sabah dan Sarawak adalah negara yang bebas beragama. Sudah termaktub dalam perjanjian tetapi Malaya melanggar perjanjian dengan mencampuri hal keagamaan yang sememangnya sensitif disebabkan oleh malaya. Penyingkiran Singapura tanpa kebenaran Malaya itu sudah jelas melanggar perjanjian dan ini secara langsung telah membatalkan perjanjian tersebut. Jangan Salahkah Sabah dan Sarawak akan hal ini, tapi Salahkan pemimpin korang kerana BODOH dan TAMAK serta PENIPU dalam perkara ini. Kalau mahu berbincang, bincang di UNITED NATION! Kita jumpa disana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rick for Negara Sarawak.February 10, 2012 at 4:45 PM

      Trulysabahan! Ur comments ROCKS bro! sedarlah wahai generasi borneo! get back our rights & dignity! Negara Sabah & Negara Sarawak!

      Delete
    2. Agi idup agi ngelabanMay 22, 2012 at 5:58 PM

      Yes... bro..! bagus.. oi... malaya tamak.. lai2.. comment.. ape takut2.. lu org kluar sttemnt cmni.. coment la.. lu org takut.. ka.. takut itu slh..! bro.. berani itu betul..

      Delete
    3. yes, aku setuju pasal agama tue.. org semenanjung agak sensitif pasal agama, nyampah ehhh.. tp amalan tidak juag diperbuat2 pon. tp sbh dan swk,asa aman...soal agama semua slg mghormatu antara satu sama lain, sbnrya kita sgt ptt berbangga.. dgn sbh dn swk, lbh byk bgsa ..,kaum dan agama namun kita mampu hidup secra harmoni, ini bukti bahawa jika menjadi negara keluar dr malaya nanti juga kita mampu harmoni dan maju~ krn asas kpd negara yg maju dn harmoni adalah rakyatnya yg saling mghormati... sy setuju kalo sbh dn sarawak keluar malaysia. terbaekkkk

      Delete
    4. perkara 18/20 hanya disetujui tp tidak mau dilaksanakan dgn menyeluruh.. tp bila ckp pasal agama, sedap jek bunyi mcm alim sgt,, kita haruslah amanah lah apalah.. tp perkara 18/20 yg telah dipersetujui tidak pula dilaksanakan..selama 48 thn la korang tk amanah.. Tuhan melihat segalanya..

      Delete
    5. saya pembaca dari indonesia. dan saya tidak ingin mencampuri urusan kerajaan kalian. hanya saya akan menyatakan pendapat bahwa sukarno menyerang malaysia bukan ingin menjajadh sabah dan serawak. tetapi sukarno tidak ingin malaysia yang didirikan merupakan boneka british. karena britis yang merupakan penjajah ingin menubuhkan kekuasaannya di asean. sukarno mempersilahkan sabah dan serawak merdeka. bukti negara yang tidak setuju adalah indonesia dan filiphina.
      buku sejarah kalian memang memutar balikan fakta.

      Delete
    6. Itu, pendapat kau, sekarang ni, mula mula memang lah sukarno persilahkan sabah dan sarawak merdeka tapi kahirnya sabah dan sarawak akan ditelan indonesia

      Delete
  26. Mengapa ada generasi Sabah Sarawak inginkan kemerdekaan kerana ianya berkaitrapat dengan hak anak bangsa Sabah Sarawak seperti yang terkandung di dalam Perjanjian Penubuhan Malaysia 18/20 perkara yang mana entiti asalnya adalah persetujuan pembentukan Malaysia melalui 3 Negara yang merdeka iaitu Negara Tanah Melayu, Soveireign Kingdom of Sarawak dan Kingdom of North Borneo. Jadi mengapa selepas 49 tahun berada di dalam negara Malaysia kedua2 negara merdeka ini dituruntaraf menjadi negeri pulak? Dan lagi satu mengikut perjanjian 18/20 perkara 49 tahun lepas kedua2 negara mempunyai kuasa autonomi keatas pendidikan, penghasilan sumber bumi, imigrasi, kebudayaan malah undang2 perlembagaan. Tetapi jika dilihat kepada 49 tahun ini Sabah Sarawak yang kaya dengan hasil bumi menjadi negeri termundur sedangkan sepatutnya tidak berlaku begitu. Walau Sabah Sarawak mempunyai empangan yang gah dimata dunia kenapa hampir separuh daripada rakyatnya di kawasan pedalaman masih hidup diterangi pelita. Jangan dikatakan lagi dengan infrastruktur seperti jalanraya yang indah2..di Sarawak Sabah tiada yang dinamakan laluan lebuhraya malah jalanraya yang ada itupun lebih untuk promosi sukan lasak seperti Camel Jungle Trophy layaknya. Peluang pekerjaan ada tapi gaji yang masih ditakuk lama jadi maka ramailah yang berkelana di seluruh bandar2 besar di Malaysia mencari sesuap nasi buat keluarga di kampung. Inilah persoalannya mengapa dan kenapa ianya menjadi begini. Yang hak tetap hak jangan dibatilkan. Di semenanjung hendak pergi ke kebun estet pun jalanrayanya beraspal penuh tapi bagi Sabah Sarawak jangan haraplah. Kereta buatan negara Malaysia selayaknya hanya mampu digunapakai di bandar-bandar besar sahaja. Jadi bagaimana ini semua harus berlaku. Sekiranya pihak pemerintah jujur untuk memberikan hak ekonomi kepada Sabah Sarawak untuk menguruskan ekonominya sendiri insyallah Sabah Sarawak mampu merealisasikan keinginan rakyatnya bukan bagai meminta sedekah kepada penghasilan sendiri. Jadi saya hormati kehendak rakyat Sabah Sarawak ingin memajukan negara mereka sendiri kerana sudah hampir 50 tahun menunggu ianya masih tetap janji tinggal janji. Kesabaran itu ada hadnya jadi jika ini terbaik maka hendaklah ia dilakukan dengan cara yang penuh diplomasi. Dahulu jika sejarah membuktikan bahawa kemerdekaan Tanah Melayu, Sabah & Sarawak tidak menitiskan setitik darahpun anak bangsa maka begitu jugalah sekarang. Soalannya samada mahu atau tidak kerana ramai ahli politik samada dari kerajaan ataupun pembangkang bukan benar2 berlandaskan perjuangan rakyat banyak yang hanya ingin memenuhkan kantung peribadi. Semasa berkempen janji itu ini tetapi bila sudah menang terus hilang hanya memperjuangkan ekonomi sendiri sahaja. GoPetition itu adalah satu tindakan terhormat kerana ianya tidak melibatkan mana2 dasar parti tetapi suara rakyat Sabah Sarawak. Sesiapa yang tidak setuju jangan tandatangan dan sesiapa yang setuju turunkan tandatangan dengan penuh keikhlasan di dada kerana ini melibatkan maruah dan generasi yang akan datang.

    ReplyDelete
  27. ya meh..tidak suka sabah sarawak keluar..btw,thanks sbb hormat hak kami..ya,kami mmg nak sgt sabah sarawak merdeka disebabkan bbrpa isu..bnyk la isu dia..dari isu politik,ekonomi sampai la agama..mgkn saudara fikir kmi dipengaruhi oleh org indon..tp sebenarnya tdk..kami nk keluar sbb kami rsa dipergunakan dan di abaikan..seperkara lg,semua parti politik dari semenanjung x kisah BN or pembangkang,bg sy adalah terlalu merbahaya utk masuk sarawak..sebab?? sebab parti yg ada kat tmpt saudara 2 kebanyakan parti bersifat perkauman..sy ulang PERKAUMAN..saudara harus mgakui tahap perkauman di semenajung adalah lebih tinggi drpd d sabah sarawak..sbb itu lah kami bimbang parti dri tmpt saudara masuk dan bwa ideologi perkauman kat sini..kami tdk mahu rakyat sabah sarawak benci antara 1 sma lain..sebab kami lebih 1 malaysia dari anda..sy cadangkan saudara membuat kajian mengenai perkara ini..sy berminat untuk membaca artikel saudara nnt..adakah 1 malaysia mudah dicapai? kalau di semenanjung..jawabnya mmg susush...hehehe..peace yoo!!
    p/s oh ya seperkara lg,sy bukan anti semenanjung..sebab tdk semua buruk pasal org semenanjung..setiap manusia ada kelemahannya..tp apa2 pun..sy sokong sabah sarawak keluar malaysia untuk kebaikan kita bersama :)

    ReplyDelete
  28. helo bro..awak pernah tinggal lama dkt sabah sarawak ke bro?? kalau tdk,tak payah la buat argument yg bukan2..awak tak pernah tau pun perasaan org sabah sarawak..apa perasaan bila diri kita ditindas dan kena diskriminasi..awak bayangkan lah..kami dah puas rasa semua benda tu..awak sampai bla2 pun tak akan faham sebab kerajaan sangat2 lah membela nasib org seperti awak,tdk seperti kami..kami dilayan seperti bumiputera kelas kedua dan ketiga..kalau kami dapat kerja dgn kerajaan itupun disebabkan utk memenuhi kuota saja..betapa susahnya hidup kalau tak dilahirkan sebagai bangsa yg majoriti di malaysia..bro fikir la sendiri kalau dilahirkan sebagai bangsa yg minoriti...susah bro..ssh..nk dpt kerja yg tinggi sgt2 la ssh..p kalau setakat jd kuli,senang2 je dapat..kalau bro sayangkan bangsa,agama dan negeri awak..kami pun begitu jg..kami pun ada perasaan..kami pun nak yg terbaik utk diri kami..jd,tak payah la nk bising kalau kami keluar malaysia..awak kata malaya maju sebab malaya sendiri? so buat apa la takut kami keluar..takut tak dapat hasil kami lagi ek? hahaha..kalau tak lepaskan je la kami..tak payah la nk berlagak hero..konon nak tolong kami..kami dah rasa mcm mana malaya layan kami sejak tahun 1963,dan kami dah serik!! oh ya bro..jgn hairan pula kalau lepas ni negeri mcm kelantan dan pulau pinang pula nk blah dari malaya lps ni..kihkihkih
    secara peribadi sy SOKONG SABAH SARAWAK MERDEKA

    ReplyDelete
    Replies
    1. kelantan memer tk suko pon dgn kerajaan hohoho.. kawe org swk yg pena dok kelate jugok huhu.. kelate tk skg kerajae pon. baguih la.. tk lama lagi kelate kuar malaysia .. bagus la tu.. sbb nyer bila aku dok kelate dn aku dok megeri lain kat malaya ni nyata sgt bezanyer.. layanan ore kat aku der.. ore kelate layan org dgn baik jugok.. tk dok pun jht sgt mcm org semenanjung ckp ..org semenanjung tk suko org kelate.. aku tau dr kwn semenanjung.. sbb sidak ya padah.. org kelantan jht skit.. aduii.. baik sgt ke cekik darah hasil bumi sbh swk hakhakahakahak.. tp plg aku tak suka satu jea.. org kelantan yg dok kpg tu la.. mereka mungkin tk tau kot.. selalu jea tanya aku.. "ok tak dok malaysia" akaii.. tp di maafkan sbb yg dok tanya tu mak cik yg tk keluar kpg.. mybe org kpg mana tau sgt, cuma krg dpt aku tahan bila ada sorg doktor tanya aku sln sama.. mcm nak lempang jje time tu jugok..sekolah jea tggi tp buta geograri dan sejarah.. adeiii adeii..nampak sgt kita tak dialukan dtg ke malaysia.. hohoho.. tp btw kalo ikut perjanjian ..sejarah mengatakan kita bersetuju mmbtk malaysia tp bukan sebagai negeri dlm malaysia..melainkan rakan kongsi bersama malaya.. tk amanah kerajaan dlm mebtk malaysia ni..

      Delete
  29. berapa tahun sabah dan sarawak siksa??...49 tahunnnnn....guest wat??...both state has been declared the poorest state in Malaysia!!! ...even the World Bank said we r...the poorest state...want to know y..? ...we r not ignorant peeps!!

    ReplyDelete
  30. saya adalah orang semenanjung...

    Saya bersetuju jika Sabah Sarawak ingin keluar dari Malaysia... semuanya disebabkan salah pemimpin... tapi perlulah diingat kini ramai orang dari Sabah/Sarawak bekerja di Semenanjung & ada menetap terus.. Ketua saya sendiri adalah org Sabah di sebuah GLC

    Kini sudah 50 tahun, susah sebenarnya untuk berpisah kerana ada part2 dimana susah dipisahkan macam hubungan kekeluargaan dll. Bagi saya cara paling baik adalah tukar pemerintahan sediada.. Bagi kuasa autonomi pada Sabah & Sarawak...

    MALAYSIA ni kalo ikut perjanjian asal macam negara UNITED KINGDOM dimana dalamnya ada ENGLAND, SCOTLAND, WALES & IRELAND..

    Sepatutnya di dalam MALAYSIA adanya negara MALAYA, SABAH & SARAWAK...

    Jika hendak berpisah juga, diadakan pungutan suara atau piliharaya macam kes Sudan Utara & Selatan... Rakyat Sabah/Sarawak harus diberi pilihan bebas mengundi... Tapi melihatkan kepada keputusan Piliharaya DUN Sarawak yg lepas, nampak majoriti rakyat Sarawak masih setia pada BN... digula-gulakan oleh pimpinan BN... susah utk merdeka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. @trulyperak kamu adalah antara orang semenanjung yang bijak dan open minded dalam menilai hal ini tanpa ada prejudis.

      memang betul, perjanjian asal yang dipersetujui adalah seperti UNITED KINGDOM (ENGLAND, SCOTLAND, WALES, IRELAND) iaitu MALAYSIA (MALAYA, SABAH, SARAWAK).

      negara-negara dalam UK menguruskan sumber hasil mereka sendiri, malah matawang yang berbeza. adakah Scotland atau Ireland menyerahkan 95% hasil mereka kpd England ? * - *

      Tunku Abdul Rahman sendiri yang menjanjikan perkongsian kuasa sama rata, sebab itu pemimpin-pemimpin Borneo bersetuju dengan syarat 18/20 perkara sabah sarawak. sehingga era pimpinan perdana menteri Tun Hussien Onn, sabah sarawak masih berstatus negara, buktinya adalah penggunaan Yang di-Pertuan Negara.

      untuk pengetahuan saudara, sekarang ini memang ada dibuat pungutan suara. link GOPETITION di atas adalah satu usaha memungut tandatangan rakyat sabah dan sarawak untuk dibawa ke United Nation seperti kes Sudan Utara & Selatan. seharusnya perkara ini diselesaikan secara profesional dan aman supaya tidak ada nyawa yang perlu dikorbankan.

      kepada mereka yang lain, sebelum anda memberi pendapat terhadap hal ini, anda harus memahami keadaan sebenar dan memahami sejarah penubuhan malaysia terlebih dahulu.

      SYABAS @trulyperak ! kerana telah memberikan komen yang bijak dan jujur dalam hal ini serta memahami situasi kami rakyat Borneo. terima kasih.

      Delete
    2. Saya juga org Semenanjung yg setuju Sabah/Sarawak keluar Msia...cuma saya mahu Sabah dan Sarawak merdeka dgn tidak menjadi sebahagian dari Pinoy dan Indon, kerana ia sama juga seperti menjadi sebahagian dari Malaysia

      Delete
  31. Kepada Kerajaan Persekutuan (MALAYA),

    1) SILA kembalikan HAK-HAK kami seperti yang terkandung dalam 18/20 PERKARA SARAWAK SABAH.

    2) SILA pulihkan STATUS kami sebagai NEGARA dan EQUAL PARTNER (Rakan Kongsi Sama Rata ~ kuasa - Malaya 1/3, Sarawak 1/3, Sabah 1/3).

    3) SILA patuhi dan hormati Perjanjian Malaysia 1963.

    Kami masih sayangkan Malaysia. Jangan sampai kasih sayang itu semakin pudar dan hilang. Jangan sampai kami terpaksa membuat keputusan untuk keluar drpd Malaysia.

    Yang ikhlas,
    Warga SABAH.


    Kepada saudara di Semenanjung, ambil serius masalah ini kerana jika Sabah Sarawak keluar Malaysia kemungkinan akan memberi kesan kpd majoriti bumiputera di Malaysia.

    ReplyDelete
  32. To be exact, Sabah & Sarawak merupakan “equal partner” kepada Malaya yg membentuk Malaysia..maka dari itu tolong jgn samakan Sabah Sarawak dgn mana2 negeri yg ada di Malaya tu..

    kalau diikutkan, negeri2 yg ada di Malaya tu adalah sama tarafnya dgn daerah2 yg ada di Sabah Sarawak sebagai contoh Miri, Sibu, Tawau, KK dn lain2nya.

    Maka dari fakta di ataslah betapa Malaya selama ini memanipulasikan keadaan sebenarnya.

    Kenapa pembahagian belanjawan dan hak tidak disamaratakan di antara Sabah, Sarawak dan Malaya? Sedangkan ketiga2 wilayah inilah yg membentuk Malaysia!

    Rakyat Sabah Sarawak bukan tidak celik sejarah atau bodoh seperti yg dikatakan..kerana generasi baru rakyat Sabah Sarawak pintar dan celiklah maka mereka bersatu hati dan NEKAD untuk keluar Malaysia.

    Mereka semua tahu dan sedar betapa selama semenjak pembentukan Malaysia sehingga sekarang ini negeri mereka telah di tipu oleh Malaya yg didalangi oleh UMNO!

    ~Jacmatest~

    ReplyDelete
  33. dah baca seluruh blog si Admin ni... banayk yang diputarbelitkan...mmg dia ambik dari sumber yang songsang...
    Ada kah Admin ni tahu, Sarawak merdeka pada 16 Sept? Zaman Konfrantasi dulu, admin nak tau ke pihak ATM berada kat mana? Oleh kerana bantuan dari ATM tidak dapat diharapkan maka wujud lah Sarawak Rangers (Trackers) dan kehadiran Askar British Army Ghurka banyak nya membantu, namun admin ni tak akan tahu sebab diaorg mmg tak pernah tahu atau pun menjejak kaki di kepulauan Borneoni ...adakah itu tujuan penubuhan Malaysia dulu untuk tujuan pembebasan? Kami tak akan mudah ditipu terhadap fakta ini , sebab terdapat sebilangan ahli rangers masih hidup kat sini walaupun di sudah berusia...
    seperti yang dikatakan si admin ni, org indo tak kena mengena dgn pasal Swk dan Sbah mau keluar dari Msia, itu ada lah kehendak kami sendiri. Nak kata Semenanjung tu kaya.. tak juga... banyak juga masuk dalam Bersama mu. Sudah sekian lama hasil bumi kami diterokai, namun hasilnya ke mana... kami dah sedar, dan tak salah untuk kami disini bersuara. Kalau lombong arang batu di MUKAH ditutup... mampu ke TNB menjana kuasa elektrik kat sana? musim perayaan harga barang dikawal... naik skit masuk TV... kami disini sudah biasa beli harga barangan yang lebih tinggi... takda masalah pun... begitu juga harga kereta buatan tempatan.. Kenapa harga berbeza? atas faktor apa? baru2 ni kerajan Malaysia bagi peruntukan untuk SBH dan SWK, kenanap korg di Sem. Msia bising? selama ni tanpa duit bantuan kami dapat hidup. tapi sekarang kami harus menegak kan hak kami.. kalau di Sem. Msia ada mendapat bantuan kewangan, maka kami pun berhak untuk memiliki yang sama, kalau tak boleh, kenapa nak sebut kita se Malaysia?.. satu lagi, kenapa sering di sebut " Negara Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak"?

    ReplyDelete
  34. MALAYSIA ditubuhkan untuk merompak minyak dan gas Sabah dan Sarawak.

    Siapa itu Petronas?

    Mana wang itu pergi??????

    ReplyDelete
  35. slh stu sbb prgbungan PTM ngan Sabah Serawak adlah untuk mnmbahkan bilangan org mlyu..
    xkan kerana nk mngejar harta dunia bangsa digadaikan kot..

    ReplyDelete
  36. Waaa.....
    Semuanya bijak bijak belaka!!!
    Kalah menang tiada penghujungnya!!!

    ReplyDelete
  37. The Sultanate of Sulu was granted the territory as a prize for helping
    the Sultan of Brunei against his enemies and from then on that part of
    Borneo is recognized as part of the Sultan of Sulu's sovereignty. In 1878,
    Baron Von Overbeck, an Austrian partner representing The British North Borneo
    Co. and his partner British Alfred Dent, leased the territory known as "Sabah"
    - roughly translated as "the land beneath the winds". In return the company
    will provide arms to the Sultan to resist the spaniards and 5,000 Malaysian
    ringgits annual rental based on the Mexican dollars value at that time or
    its equivalent in gold. This lease have been continued until the independence
    and formation of the Malaysian federation in 1963 together with Singapore,
    Sarawak and Malaysia. Up to these days, the Malaysians have been continuing
    the rental payment of 5,300 Malaysian ringgits - a 300 ringgits increased from
    original rent.

    In 1962 during the Pres. Diosdado Macapagal's administration (the father
    of the present president, Glorio Arroyo), the Philippines formally claimed
    Sabah based on the Sultanate of Sulu heirs' claim on the territory. The
    Philippines broke diplomatic relations with Malaysia after the federation
    have included "Sabah". The sultan's heirs have given the Philippine government
    the authority to pursue the claim legally in international courts



    the Malaysians have been aiding the Muslim separatists
    against the Philippine government. Some people says this distracted the attention
    to the claim on Sabah as the government was embroiled in containing the conflict


    Muslim
    Filipinos have considered Sabah as part of their domain as their ancestors have been
    doing centuries ago. That part of southeast asia is bound by common religion, history
    and people.

    FINALLY:


    The claim was based on several historical facts and court judgement.

    The lease agreement is definitely a proof otherwise there will be no basis for any
    agreement if such ownership was not established at all. The contract was between Sri
    Paduka Maulana Al Sultan Mohammad Jamalul Alam - representing the sultanate as owner
    and sovereign of Sabah on one hand, and that of Gustavus Baron de Overbeck and Alfred
    Dent, representing the British East India Co.(then became the North Borneo Co.), on
    the other as lessee of Sabah, was executed on June 22, 1878. Though the British turned
    over the possession and government of Sabah to the federation, the Malaysians have not
    remissed in paying the annual rental.

    The 1939 court judgement on the claim had handed ownership of North Borneo to the heirs
    of the Sultanate prior to the formation of Malaysian federation in 1963. The judgment
    of Chief Justice C.F.C. Makaskie of the High Court of North Borneo in the civil suit
    filed by the late Dayang Dayang Hadji Piandao and eight other heirs of the Sultan of Sulu!!!

    ReplyDelete
  38. Kslau pun Sabah dan Sarawak mahu merdeka saya tak kisah, cuma jangan bergabung dengan Indon. Indon tak mampu sara rakyatnya sampai ramai yg datang Malaysia. Tiada beza tuan2 rakyat Sabah/Sarawak duduk bawah Indon mcm duduk bawah Msia. Sabah Sarawak mesti merdeka tanpa jadi sebahagian mana2 negara pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kami keluar dari malaysia dan tak kan la kami masuk indon pula..

      Delete
    2. Ancaman sabah dan sarawak selepas merdeka atau keluar dari malaysia adalah teknologi masa depan.Juallah minyak negara baru tu masa tu,harga minyak jatuh dan hampir tak laku

      Delete
  39. Apa lah bodoh sangat admin ni. Kalau kami keluar dari Persekutuan Malaysia (United State of Malaysia), tak kan la kami nak menyertai Indonesia pula. Kamu kena ingat, kamu pun bukan nya hendak menamakan Persekutuan ini Malaysia dahulu, kamu ingin menamakannya MELAYU RAYA. Sama seperti Republik Indonesia je sikap kamu itu. Untuk menjajah. Tentang hasil bumi pula, telaga minyak pertama di Malaysia di mana ya? Hasil dari pengeluaran minyak di Sarawak la kamu mempunyai dana untuk mebuat R&D sendiri dan mencari gali minyak di seluruh Malaysia. Kalau tiada dana tersebut, adakah kamu mampu bergantung dengan Industri Pertanian dah sedikit Timah(itu pun dah habis). Kami tidak ingin diperkotak-katikan oleh Melayu Malaya lagi. Kami di Sarawak lebih harmoni dan berbilang bangsa berbanding Malaya yang rasis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya setuju!!! rasisss.. org india dam cina kat sana tk tau.. depan jea org melayu baik dgn diaorg tp kat belakang ambik ko kena kutukk. aku tau sbb aku duk ada kwn india dan melayu! depan kwn india punya baik sbb kwn india aku ni baik skit.. tp kat belakang mengumapt org india.. hitam sgt lah.. muka jaik lah.. padahal, diaorg sendiri pun hitammmm deiii...

      Delete
    2. Sebab mana Swk dan Sbh mahu nak gabung Indon? hal itu sangatlah tidak akan terjadi sebab Kalimantan pun punya soalan sendiri. Kalimantan pun miliki status negara ketika bergabung dengan indon jawa. Kalimantan juga bukan status negeri di indon. Kalimantan adalah negara sejajar dengan RI Indon Jawa sama antara Swk dan Sbh kepada Malaya. Untuk itu Kalimantan punya soalan sendiri dorang mahu juga keluar dari Indon setakat ni yg saya dengar. Sila tengok perang otak sesama dia indon di topix. Type sahaja key word "Borneo Merdeka", ramai sangatlah dorang perang otak di internet.

      Delete
  40. G mampus lah kau..mana kau dpt fakta ah?bila masa indon tu pengaruhi kami sedangkan kami sendiri tidak sukakan indon merempat dan buat jenayah di tmpt kami..semenanjung byk tak pernah pg sabah sarawak,sbb tu la asyik kutuk dan perlekehkan kami,kami tidak suka diperlakukan begitu..kami boleh hidup sebagai negara tanpa malaysia..kami jadi miskin di dalam malaysia..sendiri kolot tak pernah keluar semenanjung nak kutuk org pula org2 semenanjung..kenapa persetujuan nenek moyang dan pemerintah kami terdahulu sudah tidak dipatuhi..kami di sini aman,org semenanjung racist,nak sgt kami keluar malaysia konon kami ni menumpang..wei..kami di sini mengalu alukan..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. org malaya bikin masalah sma indon nma SABAH SARAWAK sekali kotor....seteruk mna pun keadaan kpg sya di ulu ttp mnusia nya msih mampu brfikiran lebih jauh,masih matang,masih ingin mngekalkn tradisi keluarga...kami x nak tradisi kami lenyap di dalam malaysia...

      Delete
  41. uihh..ndak perlu keluar malsyai.cuma tukar kerajaan kita lihat dulu ada perubahan tau tak..

    ReplyDelete
  42. kesian tgk tuan pye blog ne...

    seriously...admin scara fktanya bkn org sbh srwak...xkn memahami keadaan kmi kt sni..ok..lets say..kunun nye p.pinang & selangor pun byk sumbangkn hasil negeri nye ke dlm pentadbiran msia...and dorg pun dpt hasil blik secara setimpal kn? dgn kemajuan pbgnan yg ada kt negeri tsebut...sdgkn sbh & srwak secar terang lg mnyala menymbangkan hasil bumi yg byk..adkah kmi dpt hsil sumbgn yg dberikan spt yg diperolehi oleh negeri yg dinyatakan admin? diejek msih ketinggalan & tggl kt ats pkok adala..bcoz sya adlh slh stu mgsa ejekan tsebut smsa belajar kt semenanjung...

    lagi stu kes bicara kampus bru2 ini di TV1 yg mne kisah mohd yusri mahasiswa UKM menyatakan bhw swak tidak harus mdpt royalti 5% dr hasil bumi dan sharusnya hsil bumi tsebut ptt disumbangkan kpd ptadbiran smnanjung krna org sbh & srwak lbih bminat mjd petani/nelayan...serta pbangunan sbh dan srwak tidak perlu dibangunkan lg kerana adnya McD...what a narrow minded?? xsgka dgn adnya pmikiran mahasiswa semenanjung sbegini yg memberi persepsi buruk dan tamak org semenanjung kpd hasil sabah dan sarawak..jgn msukkan idealogi racist semenanjung untuk menakhluk pemikiran sabah sarawak...serius saya mmg mengalami tekanan yg teramat tinggi sms belajar kt semenanjung krn sikap RACIST yg sgt menebal dlm diri...smpykn assignment pun tgendala ekoran tiada kjsama dlm kumpulan ekoran bgsa blainan...pkara mcm ni mmg x blaku pun di sabah & sarawak...

    jd kpd admin..jgn menganggap bhwa pngalaman anda di bumi sabah & sarawak memcukupi untuk memberi suara bhw kononnya sbah & sarawak hrus bsyukur krn bgabung dgn msia...anda tidak merasa kesengsaraan kmi di sini yg secara TERANG ditindas oleh semenanjung...dtg negeri orang masih nak berlagak...anda tahu berbahasa kmi xsemestinya meletakkan anda sbg ORANG NEGERI KAMI...

    bkaitan dgn keluar dari msia..saya bsetuju..tetapi gabungkan la sabah dan sarawak jd sebuah negara...sbb sabah dan sarawak mmg tsgt NGAM!!! cewah...

    ReplyDelete
  43. Saudaraku, (macamlah sedara sangat)

    Ingat, Sabah adalah Negara Sabah begitu juga Sarawak. Negara Sarawak!!!

    ReplyDelete
  44. bila baca komen-komen di atas terasa sedih plak saya.Sy org semenanjung x penah sampai sabah atau sarawak mungkin sbb faktor duit belum mampu ke sana.Bagi pendapat saya,bila sebut mau merdeka dari Malaysia ada satu perasaan sedih macam terrasa akan berpisah adik-beradik.Tidak terlintas fikiran selama ini yg saya sbg rakyat semenajung merompak hasil sabah n sarawak.Ini kerana semuanya bergantung kepada pemerintah yang dipilih rakyat.Jikalau pemimpin yg dipilih itu mungkir janji wajib memiih pemimpin yg lain yg lebih telus, adil dan bebas rasuah. Jadi disini sy melihat korupsi dlm kepimpinan sebenarnya.Lihat bagaimana ketua menteri di sana antara terkaya di dunia...Lihat saja Kelantan dinafikan royalti minyak sejak sekian lama..lihat saja Selangor dengan krisis air yg didalangi kerajaan pusat kerana enggan lulus Langat 2.salah siapa sebenarnya?Kesemuanya adalah disebabkan masalah pemimpin kerajaan pusat BN.Oleh itu,jalan penyelesaiannya yg saya fikirkanhanya tukar pemerintahan korupsi gantikan yg lebih baik yang lebih telus.Dari situ dengan adanya parti pemerintahan baru (rakyat tempatan) barulah dikuatkuasakan hak perkara 18/20...diperbetulkan kembali hak-hak diabaikan kerajaan BN sebelum ini...semoga sabah n sarawak maju n rakyat makmur dengan hasil kekayaan sendiri dan diperintah oleh parti rakyat tempatan sendiri....namun sekiranya percaturan pemerintahan yang baru tidak berjaya memulihkan keadaan sabah n sarawak terhadap rakyatnya...saya akan sokong sekiranya rakyat sabah n sarawak tetap mahu merdeka dari Malaysia...sekiranya itu jalan yang terbaik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah 50 tahun 18/20 perkara Sarawak dan Sabah diabaikan, tidak ditepati dan tidak dihormati maka 18/20 perkara itulah yang menjaga kedaulatan Sarawak dan Sabah sebagai negara yang merdeka dalam sebuah persekutuan. Setelah 50 tahun autonomy dan kedaulatan kami hancur, Malaya yang control semua kat Sarawak dan Sabah. Kita tak semestinya mahu menuntut keluar tapi untuk Malaya, tolonglah kembalikan hak2x, autonomy, dan kedaulatan kami yang dirampas agar kita boleh kembali sebagai negara berdaulat dan rakan2x kongsi yang adil kalau anda tak mahu sangat kami keluar dari persekutuan ini, kalau kami keluar itu adalah lebih baik kerana Sarawak dan Sabah pernah merdeka dahulu. Sarawak adalah sebuah negara merdeka lama dahulu bah pada tahun 1841 sehingga 1941, memang tak adil apabila sebuah negara sudah jadi negeri yang kecil seperti Kelantan, Selangor, Perak, dan semua2 negeri kat Malaya tu, pas tu 2 negera yang bukan Malaya tu under kerajaan tengah di putrajaya (kat seberang laut cina selatan sana) malahan negara Sarawak dan negara Sabah tidak dapat under ibu negara sendiri (Kuching dan Kota Kinabalu). Please Malaya and the Malayan people, understand what we have been through OK, I have no grudge or hatred against you but acknowledge what has really happened. Dan tolonglah, buangkan sikap anda yang sangat taksub dengan kaum dan agama tu, di Sarawak dan Sabah ni bangsa dan agama bukannya issue dan tidak digaul dengan politik, itulah kami dapat hidup dengan aman damai sambil mengamal agama masing2x dan saling menghormati antara satu sama lain. Semua kaum2x etnik kat Sarawak dan Sabah ni tak kira Dayak, Melayu, Cina, Melanau, Kadazan, India, dan semua kaum2 tempatan sini dapat kongsi satu meja kat kedai kopi sambil bergaul gaul tak kira apa bangsa dan agama kita.
      Sikap korang yang taksub dengan agama dan bangsa tu la sebab yang buat rakyat Sarawak dan Sabah sangat tidak senang hati, sudahla korang gaul tu dengan politik lagi, lebih lagi huru-hara nya.

      Delete
  45. "tetapi jangan buat kebodohan dengan hak yang anda ada..." see.. you calling us who are freely using our right Bodoh once again.. always have that mentality lahh..

    ReplyDelete
  46. Untuk apa juga Indonesia menjajah Sabah-Serawak?.... :P
    Ingat2 lagi Konfrontasi Indonesia-Malaysia,Indonesia menyerang North Borneo hanya untuk membantu Rakyat Sabah dan Sarawak yang tidak mau jadi Boneka Inggris dan Jajahan Malaya yang keduanya hanya ingin hasil bumi Sabah-Sarawak!!!
    Indonesia dalam UUD 1945 sangat menentang penjajahan di Bumi ini dan tentu saja kami tidak akan menjajah North Borneo...
    Tolong jangan samakan kami dengan Imperialis Barat!!! XP
    Dasar Malon...Bisanya hanya mencuri,merompak,maling,dan memfitnah saja... :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang melayu malaya memang begitu..bodoh sombong..suka bergaduh,menuduh dan berfikiran sempit..mereka semuanya kolot fikirannya..silalah rakyat sabah sarawak sign petition http://www.gopetition.com/petitions/sabah-sarawak-rights.html

      Delete
  47. sy masih sayangkan persekutuan malaysia..tapi hak sabah sarawak harus di kembalikan seperti yg telah di janjikan di awal penubuhan persekutuan malaysia..hasil kekayaan harus di bahagi 3 iaitu tanah malaya,sabah, dan sarawak..bukan di bahagi 13 negeri..sabah sarawak bkn bertaraf negeri tetapi negara..pemimpin malaya yg telah menurunkan status sabah sarawak kpd negeri..nama lama malaysia ialah malaysia federation..sistem persekutuan malaysia seperti united kingdom..negara gabungan dan bebas mentadbir negara sendiri tanpa campur tangan dari negara lain..mmg malaya pernah menjadi jajahan empayar british yg paling kaya..tapi itu era biji timah..hasil kekayaan malaya telah hampir habis di kaut british..jadi malaya mencontohi british pla dalam usaha mencuri hasil kekayaan sabah sarawak utk di angkut balik ke malaya..simpanan minyak malaya tidak bnyk..lihat saja ada bermacam2 syarikat minyak lebih berminat melabur di sabah dan sarawak kerana simpanan minyak dan gas kedua buah wilayah adalah bnyk..tunku abdul rahman pernah berjanji di awal penubuhan persekutuan malaysia..malaya,sabah,sarawak adalah setara dalam persekutuan,pembangunan yg dicapai malaya adalah sama juga dengan sabah dan sarawak..di mana sudah janji itu semua..kenapa sabah menjadi wilayah termiskin dalam persekutuan malaysia..kami generasi baru sabah sarawak merasa tertipu dgn janji yg di taburkan malaya kpd nenek moyang kami..jadi salah kah sabah sarawak bertindak keluar dari persekutuan malaysia jika janji itu semua hanya janji kosong..sy berani ckp..jika sabah sarawak keluar dari malaysia..akan berlaku rusuhan di tanah malaya..kerana bkn bumiputra sudah melebihi bumiputra malaya..haha..lihat saja malaya..semau masalah yg terjadi adalah berpunca daripada tindakan malaya yg mungkir janji..

    ReplyDelete
  48. sy sokong n bsetuju ngan anonymous February 28, 2013 at 9:53 AM berkenaan hak sabah sarawak harus di kembalikan seperti yg telah di janjikan di awal penubuhan persekutuan malaysia..hasil kekayaan harus di bahagi 3 iaitu tanah malaya,sabah, dan sarawak..bukan di bahagi 13 negeri..sabah sarawak bkn bertaraf negeri tetapi negara..pemimpin malaya yg telah menurunkan status sabah sarawak kpd negeri..nama lama malaysia ialah malaysia federation..sistem persekutuan malaysia seperti united kingdom..negara gabungan dan bebas mentadbir negara sendiri tanpa campur tangan dari negara lain.. dan untuk makluman admin juga bkn sbh n srwk hnya membntu malaya untuk membentuk malaysia n bknnya sbh srwak yg mahu myertai dlm hal ini klu bkn pmintaan dr tunku abd rahman pd waktu i2 n mjanji kn perkongsian kuasa yang adil. mtk tlg admin sblm mengutarakan pdpt @ komen tlg la meneliti isi kandungan mengenai fakta2 sejarah melibatkan sbh n srwk pgunakanlah buku sejarah n fakta2 itu sbaik2nya.

    ReplyDelete
  49. sekarang sultan sulu mintak sabah..hah pi la balik kat sultan hangpa tu. Kamu kan hebat dan kaya. aku pun sangat2 pelik kenapa boleh pi bergabung dengan hangpa..sangat sangat pelik....sedangkan kami dah merdeka dulu. buat menyusah diri ja dok pi bergabung2 nih sedang nama tanah melayu, malaya dah sesuai...sebab bergabung hilang habis identiti kami..ingat kami suka ke pi negeri hangpa..x kebuloq la wei. pi la keluar..nak keluar sangat..asyik nak membanding banding susah la...kekayaan nih milik Allah, rezeki bukan ditangan negeri hangpa..xp Allah. Kami islam bersaudara..no border..biarpun terpisah sempadan..cubit paha kiri, paha kanan terasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahhaa. .. tolong la kluarkan sabah dan sarawak dari malaysia. hahahaha. .. sultan sulu xda hak pun ngan north borneo atau sabah. .. baca semula fakta dan perjanjian tu. .. tanya terus ngan kerajaan kesultanan brunei la. .. tu wilayah asal brunei sebenarnya. . . sulu tu lanun mengaku sultan. .. hahahaha. . tu pun blh tertipu ngan sultan lanun tu? ko duduk dlm gua ke ape? ade internet cari maklumat yg btl. . bodoh blagak pandai. .. hahahah. . tu sultan bangsa suluk yg kerajaan kamu bg IC kat sabah tu. . banyak suluk yg dtg dr projek IC. .. sekarang rasakan. .. malaya x akan aman lg la. .. org sulu pun dah sampai melaka. .. hahahhaha. .

      Delete
  50. Pendek kata rata2 rakyat malaya tak pernah jejak kaki ke borneo..sdgkan pelancong sibuk nak pergi borneo..tmpt indah,penduduk ramah dan tak racist seperti melayu malaya..mungkin seluruh borneo memang inginkan kebebasan dan kembali sebagai sebuah negara sendiri..gunakan matawang dollar borneo,pendidikan standard antarabangsa,dan bahasa inggeris sebagai bahasa rasmi..cukup lah bergabung dengan malaysia,melayu malaya asyik buat malu sahaja..hidup sarawak,hidup borneo utara! Kenapa lah malaya sibuk sangat nak cakap mcm2.. Korang yang nak sangat kutuk borneo,dahtu kalau kami nak keluar malaysia tak pyh sibuk nak takut2kan kami atau ajar kami.. Kami pulau yang kaya dengan sumber alam, tak payah kau bimbang nasib kami bila keluar malaysia.. Yang kami bimbang kami tidak gembira dalam malaysia.. Kalau tak bergabung dengan malaysia dah lama kami setaraf dengan brunei dan singapura bahkan mungkin lebih kaya.. Minyak,gas,lada hitam,nanas,sawit,industri pelancongan,dan mcm2 lagi hasil bumi.. Apa lagi yang tidak cukup.. Kami bukan bangsa lemah,ingat tu orang malaya..

    ReplyDelete
  51. anak anak bumi kenyalang, pertama kali kita akan merayakan HARI MERDEKA SARAWAK dalam 50 tahun !

    Sila klik event page fb ini untuk matlumat selanjutnya! HIDUP SARAWAK !!

    https://www.facebook.com/events/410787825678713/

    ReplyDelete
  52. aku sokong bebena. mun dapat ku nak keluar dari malaya. dah juak aku keja contract di tempat dik pun. dak nya datang2 ctok keja pemennant.nang dasar.

    ReplyDelete
  53. aku sokong sabah sarawak keluar dari malaysia n gabung dengan indonesia

    ReplyDelete
    Replies
    1. I do believe Indonesia not interest with Sabah Sarawak, not at all..

      Delete
    2. Indon? hahaha.. jangan mimpi.. termaktub dalam 20 perkara Sabah, bahasa rasmi kami ialah English, kedua ialah KDMR. Kami tidak bersekutu dengan negara yang pernah di jajah kerajaan Srivijaya. Harap maklum!

      Delete
    3. buat apa kalian gabung dengan kami indonesia. Kalau mau merdeka ya merdeka saja sendiri.
      Tak perlu susah-susah seret negara kami (indonesia) dalam konflik kalian
      We have no Intersest at all.
      Apa yang dilakukan Presiden Sukarno dulu adalah mencoba menghadang imperealisme
      yang menurutnya perpanjangan tangan Britain di Asia Tenggara. Truly, Sukarno saat itu dekat dengan komunis china dan russia
      dan pastinya melihat pembentukan Malaysia sebagai ancaman bagi perkembangan Nasionalis-komunis di Asia Tenggara.
      Tapi semua berpulang dari cara pandang dan pengaruh kroninya (Partai Komunis Indonesia). Suharto punya cara pandang yang berbeda pula. Jadi, Sukarno hanya ingin menggagalkan negara malaysia, tapi tak juga dia minat terima sabah dan serawak.

      Delete
  54. SABAH DAN SARAWAK MEMPUNYAI TARIKH KEMERDEKAAN BERBEZA, YAKNI BER ERTI SABAH DAN SARAWAK ADALAH NEGARA.KEDUA; MALAYA ADALAH MISKIN. MUNGKIN DI ERA TAR, LOMBONG BIJI TIMAH YANG MENGKAYAKANA MALAYA, NAMUN SKRG UMUMKAN KEPADA SEMUA ORANG, MANA SUDA BIJI TIMAH KAMU WAHAI MALAYA? SABAH DAN SARAWAK PUNYAI KEKAYAAN FLORA, FAUNA DAN MARITIM YANG HINGGA KINI DI MONOPOLI OLEH KERAJAAN MELAYU UMNO-BN. SABAH/SARAWAK TIDAK PERNAH ADA SULTAN. SAYA SEBAGAI RAKYAT NEGARA SABAH (REPUBLIC OF NORTH BORNEO) TIDAK AKAN TUNDUK PADA SULTAN MELAYU. SAYA BANGSA KADAZANDUSUN, DARI PENAMPANG. SABAH TIDAK LAYAK DI JADIKAN NEGERI, SAIZ SABAH ADALAH 62% SAIZ SEMENANJUNG. PERLIS HANYA SEBESAR PUTATAN. PENAMPANG LAGI BESAR DARI JOHOR. HARAP MAAF. SABAH DAN SARAWAK TETAP INGIN MENJADI SEBUAH NEGARA SENDIRI. KEKAYAAN SABAH & SARAWAK LAH YANG MENGENYANGKAN KAMU BANGSA SEMENANJING.

    ReplyDelete
  55. Tanah Malaya tidak menghormati perjanjian Perkara 18/20 Sabah dan Sarawak dimana taraf Sabah dan Sarawak adalah NEGARA, bukannya sama taraf dengan mana-mana negeri di tanah Malaya seperti Perlis, Selangor, Melaka dan sebagainya. Perkara 18 ada menyebut Name of Head of State : Yang Dipertuan Negara, kenapa diturunkan kepada Yang Dipertuan Negeri bukankah maksudnya Sabah dan Sarawak tarafnya menjadi sebuah negeri dan bukannya NEGARA!!!. Perkara 7 juga ada menyebut There should be no right to secede from the Federation.

    ReplyDelete
  56. "SABAH DAN SARAWAK MEMPUNYAI TARIKH KEMERDEKAAN BERBEZA, YAKNI BER ERTI SABAH DAN SARAWAK ADALAH NEGARA" sudah cukup membuktikan bahawa sarawak & sabah mampu memerintah negara sendiri.

    ReplyDelete
  57. pegi la kluar,gbung dgn indonesia...bodoh

    ReplyDelete
  58. SABAH SARAWAK SEBENARNYA ADALAH NEGARA...TETAPI KITA DITIPU OLEH BUKU TEKS SEJARAH SEKOLAH..TERANG2 DALAM PERJANJIAN SABAH, MALAYA, AND SARAWAK ARE EQUAL PARTNER..TAPI? TIBA2 MALAYA TURUNKAN TARAF KITA...SAYA SOKONG SABAH SARAWAK KELUAR MALAYSIA

    ReplyDelete
  59. Banyak yang komen ni entah umur berapa pun tak tau lah . Cakap besaq "kita buleh manage negara sendiri" , tu makan pon mak dok masak lagi . Kecoh tak tahwan . Nak kira "sabah sarawak tak maju konon org malaya ambil" , mai la kampung saya di peghelih ( perlis ) , ada maju ka ? Panggung wayang pun takda . Mcd pon takdak . Org banyak hidup melarat jugak lah wei di semenanjung . Mai kot k.l ye lah maju . Cer mai belah kedah , perlis , kelantan , terengganu .( tu petronas , mai dari terengganu jugak , mana kaya terengganu , stadium pakat runtuh ) . Pedalaman ??? Mai la tgk org pedalaman di semenanjung , pun tak pakai baju . Org asli sini . Choih cakap besaq !

    ReplyDelete
  60. SPEECHLESS.......................................................!

    ReplyDelete
  61. lagi baik sabah n srwk pikir masa depan...tak guna terus miskin dalam malaysia....
    mintak 95% royalti dan bagi sedekah 5% kat malaya... tengok mcm mana fed gov boleh buat bajet...

    hasil sabah, sarawak di curi teib dgn balak2 dan B eND dgn pakai petoronas

    ReplyDelete
  62. saya mewakili org sarawak mmg patut dan setuju sabah dan sabah kluar cara aman dari malaysia tiada faedahnya tunggu lama warga sarawak seperti saya sudah lama merantau di johor bahru tetapi tiada kejayaan yang saya dapat melainkan negeri saya sendiri baru boleh berjaya selepas BN menang bebrapa bulan lepas ianya tidak akan mengubah apa2 itu pun sedikit sahaja berbanding semenanjung yg makin hari makin maju misal nya gaji di semenanjung rm900 di sabah dan sarawak gaji hanya rm800 barang keperluan mahal dari semenanjung adalah tidak adil bagi warga sabah dan sarawak pemimpin hanya berjiwa semenanjung saja sabah dan sarawak diketepikan seeloknya sabah dan sarawak keluar saja dari malaysia saya sokong sekali lagi sabah dan sarawak harus keluar dari malaysia

    ReplyDelete
  63. yg nak keluar sangat dari malaysia tu org sarawak,,orang sabah x nak,,aku orang sabah ok jer,,orang sarawak yg timbulkan benda ni semua lebih2 lg dayak,,,kalau sabah nak keluar sangat keluar jer lah,,sarawak tolong jangan babit nama sabah,,x pasal2 nama sabah busuk sekali di benci oleh warga malaysia,,malaysia dah aman x der pemberontak sana sini,,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. bodoh punya bazilah

      Delete
    2. Kau tok bazilah. lepeh yang menyamar jd orang sabah. muka macam kobis bulat dan berulat.

      Delete
    3. saya orang sabah bersetuju sabah keluar dari malaysia

      Delete
  64. Perjuangan Hak borneo kami mungkin bukan untuk kami yg sedang berusaha sekarang tapi untuk masa depan anak cucu kami masa hadapan... yang berada di Sabah pun banyak yg Suluk beragama islam..contohnya seperti adik Bazilah Balqis ni.. Kamu masih budak kecik jgn masuk campor urusan org tua.. Sungguh cetek ilmu sejarah kamu. Malaysia diwujudkan 4 negara bersekutu, MALAYA SINGAPURA SABAH SARAWAK .. Singapore out terbatal sudah perjanjian

    ReplyDelete
  65. Untuk adik Bazilah Balqis yang belum cukup syarat kematangannya, Sabah adalah sebuah negara 49 tahun dahulu.. Sarawak juga begitu... Datanglah malaya nie yang menagih simpati ke pulau borneo ini untuk membentuk Malaysia dengan golongan cina di Singapura yang terlebih muatan dari malaya, jadi pergi ke borneo dengan tiket BUMIPUTRA nya untuk memujuk Borneo join persekutuan... Nah kan dah ada 4 negara brrcantum jadi MALAYSIA... Salahkah Sabah & Sarawak mengembalikan status negaranya??? Saya sendiri org Dayak... Tapi tidak buta sejarah macam kamu Bazilah

    ReplyDelete
  66. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  67. saya rasa sekarang ni orang sarawak pun banyak belajar kat semenanjung untuk memenuhi kouta guru di sabah dan sarawak.

    ReplyDelete
  68. pelik la korang nih... negeri kedah pun kaya macam negeri lain x merungut pun.. kalo boleh kitak bandingkan kedah dengan selangor dan alor setar dengan kuching.. mana maju lagi.. Lagipun kalau nak kata sarawak dan sabah sebuah negara... melaka dan penang negara la juga sebab melaka dan penang dibawah jajahan british yang masuk dalam malaysia sama macam singapura

    ReplyDelete
  69. silap2 negeri kedah x kaya mcam negeri lain x merungut pun.... sorry2

    ReplyDelete
  70. Anda silap, tidak ada sesiapa yg menghasut kami. Kami sudah muak dgn layanan dan ketidak adilan. Sarawak sebuah negara yg kaya dgn hasil bumi dan mampu menjadi sebuah negara yg maju tanpa malaya sepeti brunei dan singapura. Tetapi menjadi negara yg miskin sebab hasilnya diambil oleh kerajaan pusat, contohnya hasil minyak sarawak diambil oleh petronas dan hanya 2 % sahaja keuntungan diberi kepada sarawak. Maknanya 98% diambil oleh kerajaan pusat. Memang malaya sebuah negara yg kaya tapi itu dulu ada biji timah, arang batu, getah, dan sbgnya. Tapi skrg semua tu dah tak ada, yg ada semua di muzium sahaja. Sebenarnya malaya takut bila sabah sarawak keluar malaysia kerana malaya akan muflis dan rakyatnya akan merempat kerana tiada lubok duit lagi kerana selama ini sabah sarawaklah yg banyak support untuk kerajaan pusat. Lihatlah PRU yg lepas, BN sanggup hilang kerusi di kelantan, selangor, penang, KL sebab tak ada kepentingan tetapi BN tak sanggup hilang mejoriti di sabah dan sarawak sebab itu adalah lubok BN dan Malaya. Sabah sarawak boleh hidup tanpa malaysia tetapi malaya belum tentu bolej hidup tanpa sabah dan sarawak.

    ReplyDelete
  71. salam dari sabah semua,....kamu ini mana boleh begaduh,kebanyakan orang sabah di pedalaman tempat saya tinggal bilang diorang suka masuk malaysia,lagipun kalau kita tidak masuk malaysia,kita sendiri rugi tidak baik begaduh bagus bermaaf-maafan,saya minta maaf kepada semenanjung,saya mewakili negeri sabah.kalau mau komen saya, sila ke facebook saya(princess morganalia)

    ReplyDelete
  72. SAYA RAKYAT SEMENANJUNG SOKONG USAHA SABAH DAN SARAWAK BERAMBUS DARI MALAYSIA. RAKYAT SEMENANJUNG PERGI MASUK SABAH DAN SARAWAK KENA PAKAI PASPORT DAN PAS SOSIAL. RAKYAT SABAH N SARAWAK SUOAHATI MENJANJAH SEMENANJUNG DENGAN RAMPAS TANAH ORANG SEMENANJUNG. CEPAT SIKIT SABAH DAN SARAWAK MERDEKA AKAN SENANGLAH SIKIT ORANG SEMENANJUNG TAK PERLU MENANGGUNG BEBAN. KALAU BOLEH BIAR SABAH DAN SARAWAK JOIN FILIPINA KE ATAU INDON. SUDAH PASTI MALAYSIA AKAN CEPAT MENJADI NEGARA MAJU.

    ReplyDelete
  73. Saya orang Semenanjung amat menyokong penuh kemerdekaan sabah dan sarawak . Pertama saya sebagai rakyat biasa takde kepentingan langsung dengan negeri tersebut. Contohnya kalau nak melancong rakyat semenanjung nak melawat sabah atau sarawak masih lagi pasport dan pas sosial. Beza dengan rakyat sabah dan sarawak menjajah tanah dan rumah malah anak perempuan kami sewenangnya wenangnya. Malaysia lambat maju kerana ada sabah dan sarawak sebab hasil negeri besar belanjapun besar. Ramai rakyat sabah dan sarawak beria ria nak merdeka sebab tengok negara brunei kaya raya. Tapi cuba tanya rakyat brunei siapa yang kaya di Brune dan apa kesengsaraan mereka. Sebagai rakyat semenanjung kami tidak rela bergabung dengan sabah dan sarawak dan rakyat kedua dua negeri tolong faham yang nak kekalkan sabah dan sarawak adalah parti pemerintah sedia ada bukan rakyat biasa. Saya berjanji akan menguulur derma jika ada tabung kemerdekaan sabah dan sarawak. Amin

    ReplyDelete
  74. saya tak sokong... kita dah adik beradik dah.. anak saya sorang tinggal di sabah.. saya tinggal di semenanjung manakala ibu bapa saya tinggal di sarawak... kenapa nak pecah belahkan malaysia... ingat perpecahan korea utara dan korea selatan. berapa ramai keluarga yang terpisah hubungan... sabah dan sarawak adalah malaysia dan semenanjung adalah malaysia....

    ReplyDelete
  75. Bangsat betol la korang ni. .

    ReplyDelete
  76. Baik semua mampos. .

    ReplyDelete
  77. Ini semua adalah mengenai hak.. Timor leste keluar ada sebabnya, scotland ingin merdeka atas kuasa autonomi, sudan selatan mengenai hak minyak.. Sabah dan Sarawak mahu keluar sebab perjanjian yang di tandatangani tidak di patuhi.. Mengenai perjanjian 20 yang terkandung 'hak menarik diri seharusnya tidak ada' yang terkandung di dalam perjanjian bukan bererti tidak boleh.. Tapi bermaksud ada pilihan lain dan jika tidak di hormati perjanjian itu sebaiknya pilihannya ialah keluar.. Jadi apa akan terjadi jika seseorang masuk ke dalam rumah anda dan berlaku seperti merogol anak anda, mengambil duit anda dan melakukan yang tidak sepatutnya di dalam rumah anda padahal sebelumnya dia bermohon untuk tinggal bersama anda? Sudah tentu di halau bukan?

    ReplyDelete
  78. Nak keluar... keluar sajalah. Lebih aman jika semenanjung tanah melayu, sarawak dan sabah adalah tiga negara berbeza. Lebih baik jika semenanjung tanah melayu bergabung dengan yala, patanni, yala, satun dan narathiwat yang lebih banyak persamaan berbanding sarawak dan sabah.

    ReplyDelete
  79. Tah ape2 la.. cakap banyak tak guna, sabahan, sarawakian buat je something, ajar sikit 'pemimpin2' ni, bagi sedar sikit tanggungjawab. Jangan cakap banyak la pasal jalanraya, highway kat semenanjung ni, even kat kl pun jalan cam cilaka. Ada highway pun kena bayar lg mahal dr petrol. Pegi siam yg kononnya lagi low dr msia pun jalan cantik gila, pokok kiri kanan, xde tol pon. Yg lain2 tu, bangunan2 suma ada la 20% yg enjoy, yg lain jamu mata je. Masih ada family yang nak makan ayam pun susah. Mak anak adik-beradik putus saudara, merajuk sebab makan. Kerja banting tulang dapat rm300-500 sebulan. Disemenjung pun ramai merempat dinegeri sendiri.

    Tak apa lah sabahan sarawakian, bangkitlah.

    ReplyDelete
  80. Sabah dan Sarawak adalah jajahan koloni British sebelum masuk Malaysia. Brunei juga jajahan British, tapi memilih untuk tidak menyertai Malaysia, maka Brunei hanya merdeka pada tahun 1984. Siapa yang kata Sabah dan Sarawak adalah negara sebelum masuk Malaysia adalah penipu sejarah. Yang sebenarnya, Sarawak adalah koloni British, sebelumnya adalah jajahan Rajah Brooke, sebelumnya jajahan Kesultanan Brunei. Sabah adalah koloni British, sebelumnya adalah milik Syarikat Borneo Utara, sebelumnya adalah jajahan Kesultanan Sulu. Tidak pernah dalam sejarah kedua2 negeri ini wujud sebagai negara yang merdeka. Penipu2 bersungguh2 menabur cerita palsu ini kerana hendak memprovok agar Sabah dan Sarawak keluar dari Malaysia.

    ReplyDelete
  81. I love Rajah Brooke..Yg sibuk pasal negara Srwk dan Sabah apahal?? Just do yr own thing N shut up.. Sukahati kami org lh nak mcm mana..Lu ini bnyak songgeh knp?? Huhh..

    ReplyDelete
  82. korang ni takde keje ker...meh potong rumput sebelah rumah aku. bz jer nak berperang. kang beperang betul2 belum tentu korang jadi barisan depan..ngok

    ReplyDelete
  83. salam..saya anak jati sarawak...

    aku sokong mun sabah sarawak keluar malaysia..!
    mok arap si kerajaan BN ka? UMNO? NAJIIB? TAIB?
    debu pun xnampak you....kaki pau semua ya...
    apa mok takut dengan kerajaan???
    cdak ya perompak sebenar..setan...
    ney tuju hasil kekayaan sabah sarawak??? ney tuju??
    apa ajak lah kerajaan malaysia ya...kerajaan Allah taala nya dpt celen??
    otak iboh engkah rah palak tuuttt...
    orang semenanjong belagak no.1...
    rasa dirik bagus gilak...
    MENYESAL SABAH SARAWAK MASUK MALAYSIA !!
    YA ALLAH PELIHARALAH KAMI DARI KEZALIMAN DAN BERIKANLAH KAMI PEMIMPIN YANG ADIL..
    AMIIINN...

    ReplyDelete
  84. Semua org bayar cukai der..tak perlu ujar pun sal cukai tu ...

    ReplyDelete
  85. Sarawak for Sarawakian. Our Home Our Pride. Dum Spiro Spero..

    ReplyDelete
  86. PERSOALAN MUDAH JE NI..... sabah sarawak tak puas hati sebab 18/20 perkara tidak dipenuhi terutama melibatkan kekayaan negeri .- minyak dan gas ....

    SOLUSINYA serahkan semuanya atau 50% dari hasil minyak dan gas kepada negeri pengeluar ( sabah sarawak ) meningkatnya taraf ekonomi rakyat dua negeri ini ... pasti sentimen pun akan berkurangan....

    ReplyDelete
  87. haha. memang perlu kena cucuk. kasi provoke sikit pemimpin sabah ni. biar lebih agresif. bukan mo bergaduh. huhu.

    sy x setuju sabah sarawak keluar semenanjung. tapi next election akan undi parti tempatan sabah sendiri.

    ReplyDelete
  88. Salam.

    Saya orang Semenanjung dan pernah tinggal di Sandakan, Sabah hampir 10 tahun. Saya simpulkan pada dasarnya tak ada keinginan yang terlalu kuat dari orang sana untuk memisahkan diri, hanya saja wujud kecemburuan sosial yang nyata dan ada yang sekadar dengar cakap yang mendorong muncul keinginan seperti itu - sekadar satu bentuk menyatakan ketidakpuasan hati.

    Perasaan seperti itu saya maklum akan wujud setelah melihat beberapa hal yang merugikan Sabah (dan Sarawak) serta beberapa dasar kebangsaan yang pada pandangan mereka seperti mendiskriminasi.

    Sepanjang di Sabah, saya saksikan sendiri betapa pembangunan di sana amat lambat. Terakhir saya sadar, hal ini bersebabkan keluasan Sabah sangat besar menyamai keluasan 5 negeri di Semenanjung. Sayangnya luas yang begini besar hanya dapat peruntukan yang berkadarnya sama dengan negeri-negeri lain di Malaysia Barat. Begitu juga dengan royalti PETRONAS, seluruh Sabah juga dapat 5%, padahal pengeluar minyak di sana tak terumbu hanyam satu bahagian. Jadi menurut saya lebih adil tiap-tiap bahagian pengeluar minyak harus menerima royalti 5%.

    Malah dalam perjanjian Malaysia sendiri menyebut Sabah dan Sarawak harus diketuai seorang Yang Dipertuan Negara. Bererti pada ketika perjanjian itu ditandatangani, status Sabah dan Sarawak bertaraf sama seperti Malaya. Dan Malaysia terbentuk dari pergabungan Malaya + Sabah + Sarawak (dan Singapura), bukan dari penggabungan dengan Johor, Selangor, Melaka, Kedah dan lain-lainkan negeri di Semenanjung.

    Ketika inipun, Dalam peta Malaysia, saiz Sabah dan Sarawak sering dikecilkan berbanding saiz Semenanjung. Secara tak langsung, ini juga sudah dikira mendiskriminasi.

    ReplyDelete
  89. Apa yang aku nak adalah hak kami...sepatutnya hasil yang dtg dr sarawak sepatutnya dimiliki sebanyak 90% bukannya ciput...

    ReplyDelete
  90. Seperti yg dinyatakan komen diatas sarawak dan sabah harus kluar. Lepeh bia jak nya kimak

    ReplyDelete
  91. Asalamualaikum semua...ada 3 faktor aku setuju sabah sarawak kluar malaysia..sbb utama perkauman kdua agama dan ketiga ekonomi..dari segi perkauman aku x suka MELAYU..jgn salah phm bkn MELAYU sarawak..tpi melayu malaya..sbb korang sensitif tahap gaban..gara2 korang melayu kt sarawak trima tempias..aku bkn melayu..tpi bidayuh muslim..mualaf lar....bini aku melayu sarawak yang baik dan tak mcm malyu kt seberang..hahak..gara2 sensitif korang ku hampir x jdi kawen sbb isu2 bodoh sensitif korang selalu kluar tv3 tiap mlm..nasib lh ku pandai explain dgn family aku...kdua pasal agama..gara2 korang juga agama islam jdi busuk dh lh islam dh busuk kt barat korang tambah lagi kt malaysia ni...sampai kat sarawak kena tempias..dulu ok jer kt sarawak skrng pulak dah ada sedikit pecah belah psl agama sbb gara2 korang..nasib orng sarawak masih pandai menilai..malu aku dgn korang..cuba contoh orang islam kt sarawak nie skit...sikap rendah diri skap perpaduan..skap x sensitif tahap gaban dan sikap mendengar dan menyiasat sblum ambik tindakan..aku ckp mcm nie ada lh nanti sesetengah melayu semenanjunsg x puas hati ckp orang melayu kat sini x kuat agama lh...kaki botol lh..bikin malu agama dan bangsa saja,aku tahu bkn semua orang semenanjung mcm tu..tpi kebaykan lh..dan korang suka sgt kurang ajar..bkn melayu jer tpi cina , india semenanjung semua sama..masing2 nak belagak.maner lh x berpecah belah..yng ketiga pasal ekonomi..yg nie aku x nak sebut sbb semua orang kt sini dh sebut..yng orng semenanjung yng open minded tlong nasihat lh mereka kt sane..aku ni mualaf secara x langsung kkorang bgi tempias kat aku dan rakyat sarawak yng berbilang kaum dan agama..tlong k jgn bikin kecoh lgi...jgn bawa trend semenanjung ke srawak..tu jer ku mohon..kami kt sini lain sikit bkn sensitif bangsa dan agama..tpi sikap sensitif kami pda negeri kami..sifat kenegrian kami tebal dlm darah kmi..kmu orng klau nak politik..ingat kami kat sini ada beratus etnik dan bangsa..jgn sampai kmi kena tempias bergaduh sesama orng sarawk..salam dari seorang mualaf.

    ReplyDelete
  92. Erm.. Batu, coba kau jalan-jalan makei kereta dari kuching sampei ke limbang, abis ya carik ko jalan darat pergi ke kapit. Mun sik, dari limbang ke kuching. kacak sik jalan raya kat sarawak selama sidak bergabong dengan malaya? ( bergabong la sangat ). Pui! perjanjian yang paloi lagi mampaloikan. Jalanraya ator bagus-bagus pok. Ya jak kei menghubungkan bahagian dalam sarawak. dah la airport terhad. Miri, kuching, Sibu, Mukah jak ada airport. tempat lain sik pasti. Ti ko pun. pakyu!

    ReplyDelete
  93. FUCK OFF LA KAMU ORG MALAYA!!! PENDATANG HARAM!! BODOH BONGKAK!!! ANJING SIAL!!

    ReplyDelete
  94. Aku x phamla dgn org sbah n sarawak ni...kowg x syg malaysia ke?spatotnya kowg jgn salahkn org2 di malaya..kowg salahkan pemimpin..aku ni org semenanjung..duk negeri sembilan..negeri aku pun x maju juga..aku pun duk pendalaman..padahal negeri sembilan kecik je tpi x maju juga..sabah n sarawak 2 besarla...memangla susah nk maju...aku x sangka pulak ada rakyat sabah n sarawak sanggup nk keluar dri malaysia..kowg ingat kowg keluar dri malaysia kowg boleh maju dlm masa yg singkt..aku bukan apa..aku sygkn sabah n sarawak..aku takut bila kowg keluar dri malaysia kowg dijajah oleh negara lain...kowg tngok apa dah jdi di lahad datu..negara lain nk rmpas sabah..kowg x risau ke lepas kowg kluar dri malaysia ada negara lain yg nk rmpas negara ko dgn cara kekasaran..aku bukan apa..aku cuma risaukn sabah n sarawak..aku x nk apa2 brlaku kt sabah n sarawak nanti..tlongla kita bersatu guys...aku ada sedara kt sabah n sarawak..aku kita berpisah...

    ReplyDelete
  95. Assalamualaikum...dan selamat sejahtera...kepada warga semenanjung, Sabah dab Sarawak.
    Aku kini terpanggil utk meluahkan pendapat dan pengalaman aku, dr analisis yg aku peroleh dr komen2 anda smua.

    Pertama sekali, aku sbnrnya gembira, kerana rmai di antara kita berjaya mnyatakan prasaan kita, dengan cara yg sangat berbudi, bijak, halus, bertenaga, membina, yg mana melambangkan kkuatan mental dan kematangan anda smua. Cuma ada segelintir, erm...kita boleh lihat tahap pmikirannya, maka jgnlah kita terasa hati, ssungguhnya mereka tidak mengetahui.

    Aku adlh org smnjung, yg kini mncari rezki di Sabah. Pertama kali aku mnjejakkn diri di Sabah, ya...aku kagum...bukan kerana kmajuannya, akan tetapi budi bahasa dan sikap mereka. Seperti yg dikatakan oleh rakan kita, Sabah smmgnya sudah lama "1Malaysia"...hampir tiadanya sifat perkauman. Kebanyakannya mereka bersikap lembut, menghormati tetamu, berbudi bahasa, jika kita berbual dgn mereka (drpada ramai yg telah aku bergaul), kita pasti akan tertawa...ingin saja aku namakan mereka, "pencetus gembira, phapus duka"

    Aku ingin juga sbnrnya, bagi Sabahan dan Sarawakian ketahui, kami (di kmpung aku, n9), adalah seperti itu. Bukan saja disana, rata2 semenanjung yg telah aku jelajahi (di pedalaman), pun bersikap begitu, di antara satu sama lain. Ya, aku akui, dibndar2 besar malangnya, tidak seperti kita, aku sendiri sedih melihat mereka (terutama remaja), ramai (bukan smua) yg kasar bahasanya, rosak adabnya dan aku lihat seperti sudah tiada sifat hormat pd org lain dlm diri mereka. Yang dewasa pula, di antara mereka, berbudi bahasa lebih kpd utk kpentingan dan keuntungan mereka, atau dengan kata lain, “mereka berbudi dengan org yg mereka pilih”

    Aku percaya, perantau seperti aku dan yang lain, dpt melihat dgn lebih jelas, bagaimanakah situasi sbnr di Negara kita ni. Seperti yg telah diluahkan oleh rakan kita, yg dpt aku lihat ketidakpuashatian utama kita lebih kepada tiga iaitu :

    1. Disebabkan kekayaan yang tidak dibahagi dengan adil
    2. Kerana sikap pemimpin yang “menjaga periuk nasi” mereka
    3. Sikap perkauman yg sedang “mendidih” di semenanjung, dikhuatiri mnjadi “virus” di Sabah dan Sarawak.

    Anda smua tahu atau tidak, apa yg sbnrnya memasak “no 3” hingga jadi mndidih? Itulah media! Kita yg tidak lekang dengan tv dan surat khabar, sedikit demi sedikit telah memakan berita yg diberi iaitu, hasutan, pegaduhan politik di antara pemimpin, ketidakpuashatian rakyat kononnya, kekurangan di sana sini, artis sini bersikap buruk, artis sana bercerai berai, pemimpin di sini sumbang RM 8 juta, pemimpin sini berjiwa rakyat. Persoalannya, di manakah berita2 yang positif yang membina? Kebanyakan berita yang disebarkan lebih kepada penghancuran! Dan disebabkan dek kebodohan, pergaduhan terjadi, di sebabkan berita yg dperbesarkan, yang kadang kala puncanya bukan berpunca dari manusia. Misalnya musim kemarau…hnya kerana musim kemarau yg tuhan turunkan, manusia saling bergaduh, saling menyalahkan…ini adalah sangat mnyedihkan…

    “Apabila seseorang tidak ditempatkan sesuai dengan kemahiran atau bakatnya”.

    Punca no 1 dan no 2 terjadi, sbahagian besar adalah disebabkan peranan pemimpin…tapi tidak sepenuhnya dsebabkan pemimpin. Kita juga mmpunyai “saham” dalam “menempatkan” mereka sebagai pemimpin…ya…apabila seseorang tidak ditempatkan sesuai dgnnya, maka itulah yg terjadi. Mengapa tidak kita sendiri yg memilih seseorang yg “sesuai dengan tempatnya?” Atau kita sendiri yg “membentuknya” ? (anak2 kita).

    Aku sgt suka dengan satu pepatah (aku xingt dr mana aku baca), bunyi lebih kurang mcm ni, “ The one which you can call the serenity (ketenangan), is not because of buildings, cities or a country you hold, it’s because of its people”

    -Perantau-

    ReplyDelete
  96. Tanpa sabah n sarawak..
    Malaysia cuma cecunguk malaya..
    Siapa kaya? Sabah n sarawak
    Malaya?i dont think so..

    ReplyDelete
  97. Oh ya..jangan gabung indonesia kalo mau merdeka..cz yg namanya bagian dr suatu negara itu sama aja namanya..

    ReplyDelete