Thursday, April 19, 2012

Tuhan bayar 'cash'


Assalamualaikum,

Semasa banjir kilat di daerah Klang, Selangor...seluruh blogger dan media pro-BN mencanang akan kegagalan kerajaan negeri Selangor mengurus hal-ehwal tebatan banjir. Sedangkan banjir kilat yang berlaku kerana hujan luarbiasa yang melanda Klang dan bukan kerana kegagalan sistem perparitan.

Jabatan Pengairan dan Saliran Negeri Selangor (JPS Selangor) adalah agensi kerajaan negeri yang bukan sahaja bertanggungjawab kepada kerajaan negeri Selangor tetapi juga bertanggungjawab kepada kerajaan persekutuan kerana hal-ehwal pengairan dan saliran adalah dibawah bidang kuasa bersama negeri dan persekutuan.

Permohonan peruntukan RM 1 billion JPS Selangor yang ditolak oleh kerajaan persekutuan menunjukkan diskriminasi yang diamalkan kerajaan persekutuan BN kepada kerajaan negeri PR.

Banjir di KL - salah siapa pula ?

Kuala Lumpur berbangga kerana mempunyai sistem tebatan banjir yang canggih iaitu Terowong SMART yang dicanang di seluruh dunia sebagai terowong banjir yang moden hingga ia dipaparkan dalam rancangan Discovery Channel.

Namun, tahun ini sahaja sudah lebih 3 kali KL dilanda banjir kilat sehingga menenggelamkan kenderaan dan rumah penduduk. Terbaru adalah banjir di Segambut Dalam dan Kepong (KL).

Salah siapa pula bila banjir di KL?...sedangkan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur ditadbir oleh kerajaan persekutuan (BN) melalui Kementerian Wilayah Persekutuan.

Kuala Lumpur yang bersaiz kecil (hanya 246 km persegi) pun kerajaan BN sudah tidak mampu nak urus..macam mana nak urus Selangor yang berkeluasan 8,145 km persegi ?....apalagi keluasan Malaysia (313,000 km persegi)...

Jelas..BN sudah GAGAL untuk menjadi kerajaan yang baik....

sekadar pandangan

No comments:

Post a Comment