Saturday, December 1, 2012

Jangan mudah menghukum Canada

Salam,


                              bendera Canada

Apabila negara Canada mengundi "NO" terhadap resolusi 67/19 pengiktiran Palestine sebagai sebuah negara di PBB...ada ramai dari kalangan kita yang mencemuh negara Canada. Sedangkan ramai yang mencemuh itu tidak faham situasi politik Canada.

Kenapa Canada undi NO ?


                               peta negara Canada

Canada sedang mengalami masalah politik kerana terdapatnya beberapa gerakan menuntut kemerdekaan di wilayah Quebec dan Alberta. Lebih buruk lagi apabila parti pro-kemerdekaan Quebec iaitu Parti Quebecois (PQ) baru sahaja menang dalam pilihanraya Kerajaan Quebec.

Walaupun Parti pro-Canada masih mendapat sokongan kuat rakyat Quebec (51% rakyat Quebec masih mahu Quebec kekal dalam Canada)..namun, pengaruh PQ dikhuatiri semakin kuat akibat daripada kemenangan tersebut kerana margin sokongan yang semakin mengecil.


            Quebec dalam Canada

                bendera Quebec dan Canada

Maka, kerajaan Canada risau sekiranya mereka menyokong Palestine dalam resolusi 67/19..gerakan seperti PQ akan menggunakan isu tersebut untuk bertindak secara keras dalam menuntut wilayah Quebec keluar daripada Canada. Ini akan memberikan ketidakstabilan dalam politik Canada dan dikhuatiri menimbulkan "kesan domino".

Akibatnya, kerajaan Canada terpaksa mengundi NO dalam Resolusi 67/19 yang juga merupakan isyarat daripada kerajaan Canada kepada PQ dimana kerajaan Canada tidak akan mengiktiraf sebarang usaha memecahbelahkan negara Canada.

Canada bukan anti-Islam

Kita harus ingat...Canada adalah negara yang menyokong kuat penubuhan negara Islam Kosovo pada Mac 2008. Canada juga negara yang bertanggungjawab mengheret Serbia untuk menandatangani Perjanjian Dayton ~ iaitu perjanjian yang mewujudkan negara Islam Bosnia.

Canada juga telah menyumbang sebanyak C$144 juta (RM 446 juta) kepada pembangunan Bosnia selepas perang, satu angka yang jauh lebih tinggi daripada sumbangan kerajaan Malaysia.

Kesimpulan...jangan mudah menghukum jika tidak mahir....sekian

                                        bandar Toronto, Ontario, Canada

No comments:

Post a Comment