Tuesday, December 11, 2012

Senarai negara paling banyak hutang

Salam,

Berikut adalah senarai negara di dunia paling banyak hutang. Hutang yang dimaksudkan ialah hutang awam (public debt) iaitu hutang kerajaan pusat samada dengan institusi dalam atau luar negara.

Kiraan adalah berdasarkan peratusan nilai hutang dengan pendapatan negara kasar (GDP) seperti yang diunjurkan oleh IMF (International Monetary Fund). Semakin tinggi nilai peratus hutang...semakin tinggi kebarangkalian negara berkenaan untuk bankrap.

1. Jepun


                                                          Tokyo, Jepun

Hutang negara Jepun adalah 229.77% daripada nilai GDP iaitu paling tinggi di dunia. Ia mencecah $13.64 trillion. Hutang Jepun tinggi disebabkan negara Jepun mengalami beberapa bencana alam yang dashyat iaitu gempa bumi, tsunami dan kebocoran reaktor nuklear.

Wang pinjaman berkenaan digunakan oleh kerajaan Jepun untuk membangunkan semula bandar-bandar yang musnah akibat daripada bencana alam tersebut.

2. Greece

Hutang negara Greece adalah 160.81% daripada nilai GDP iaitu paling kedua tertinggi di dunia. Ini disebabkan sikap kerajaan Greece yang suka berhutang...maka negara mereka telah bankrap pada tahun 2009.

Rusuhan berlaku..ramai kakitangan kerajaan dipecat...dan negara Greece mengalami huru-hara hingga memaksa Kesatuan Eropah (EU) dan IMF campurtangan. IMF telah memberi pakej hutang pada 2010 sebanyak €45 billion (euro)

File:Greece public debt 1999-2010.svg
                hutang negara Greece sejak 1999


                                               negara Greece yang cantik

3. Saint Kitts and Nevis

File:Flag of Saint Kitts and Nevis.svg

Hutang negara Saint Kitts and Nevis adalah 153.41% daripada nilai GDP. Negara yang terletak di Kepulauan Caribbean ini mengalami hutang teruk akibat bencana alam iaitu Taufan Georges pada tahun 1998 yang menyebabkan kerugian sebanyak $445 juta (dollar).

Walaupun bencana berkenaan sudah berlaku selama 14 tahun...namun kesan teruk terhadap ekonomi Saint Kitts and Nevis kekal hingga kini.

File:Stkitts-view-lookingatsea.jpg
                                              Saint Kitts and Nevis negara yang cantik

4. Jamaica

Hutang negara Jamaica adalah 138.98% daripada nilai GDP. Jamaica mengalami krisis rasuah yang sangat teruk hingga menyebabkan negara berkenaan gagal mengurus ekonomi mereka dengan baik.

Ini menyebabkan perbelanjaan kerajaan kekal defisit sejak 1999 dan untuk mengatasi masalah berkenaan Jamaica terpaksa meminjam dengan IMF dan Bank Dunia dengan jumlah pinjaman yang banyak.

File:Kingston, Jamaica.jpg
                                                           Kingston, Jamaica

5. Lebanon

Hutang negara Lebanon adalah 136.22% daripada nilai GDP. Kita sedia maklum bahawa negara Lebanon telah mengalami krisis perang yang panjang. Maka, negara tersebut terpaksa berhutang untuk membangunkan negara mereka daripada perang.


                                                           Beirut, Lebanon

Bagaimana dengan Malaysia?...

Setakat makluman terkini...hutang Malaysia adalah 52.56% daripada GDP. IMF menjangkakan hutang Malaysia akan meningkat ke angka 60% daripada GDP pada 2016.

Segeralah buat perubahan wahai rakyat Malaysia.

No comments:

Post a Comment