Thursday, December 13, 2012

Krisis Kesihatan di Selangor ?

Salam,


                    peta Selangor

Selangor sedang mengalami satu krisis kesihatan yang teruk tanpa disedari oleh rakyat kebanyakkan. Hospital awam di Selangor sebenarnya tidak mencukupi untuk menampung keperluan kesihatan rakyat negeri Selangor.


                                  bandaraya Shah Alam

Walaupun Selangor mempunyai banyak hospital swasta..namun perlu disedari bahawa tidak semua rakyat mampu membiayai kos perubatan di hospital swasta. Hanya golongan kaya berpendapatan RM 7,000 sebulan dan ke atas mampu ke hospital swasta.

Sedangkan majoriti rakyat tidak mampu sebaliknya terpaksa bergantung sepenuhnya kepada hospital awam untuk mendapatkan rawatan yang perlu. Amat menyedihkan apabila jumlah katil di hospital-hospital awam di Selangor sangat sedikit untuk menampung permintaan yang semakin tinggi.


                            hospital shah alam yang terbengkalai

Lihat statistik dibawah :

Populasi penduduk Selangor : 5.6 juta orang
Hospital awam di Selangor    : 10 hospital awam sahaja!
Jumlah katil seluruh Selangor : 4,495
Katil hospital (per 1,000 penduduk) : 0.80

Lihat perbandingan antara Selangor dengan Malaysia :

Katil hospital (per 1,000 penduduk) Malaysia : 1.28
Katil hospital (per 1,000 penduduk) Selangor  : 0.80

Ini bermakna Selangor mengalami krisis yang teruk dari segi jumlah katil hospital untuk menampung jumlah penduduk negeri. Bermaksud..Selangor alami kekurangan katil hospital yang sangat teruk !. sumber


                                             Hospital Serdang 

Tidak hairanlah jika anda ke hospital-hospital di Selangor khususnya di Serdang dan Sg.Buloh anda akan dapati hospital berkenaan kekurangan katil yang teruk. Terutama di Wad Bersalin apabila (diberitakan) ramai yang terpaksa duduk di lantai kerana kesesakan yang teruk...malah ada yang disuruh balik...ada pula yang ditolak ke hospital swasta.

Jika Kementerian Kesihatan Malaysia tidak mampu mengurus hospital di Selangor..saya cadangkan bidang kuasa kesihatan diserahkan kepada Kerajaan Negeri Selangor sahaja...itu lebih baik.

Sekadar kongsi info

No comments:

Post a Comment