Tuesday, January 3, 2012

Orang Malaysia lemah pengetahuan am

Salam...

Kenapa rakyat Malaysia mudah sangat kena tipu???...rekod Polis menunjukkan jenayah penipuan sangat banyak di Malaysia membuktikan bahawa mudahnya orang Malaysia kena tipu. Sebab apa???

Sebab orang Malaysia sangat lemah pengetahuan am..ilmu mereka sangat kurang...sifat suka membaca di kalangan rakyat Malaysia sangat rendah...

Buktinya :

SEBAHAGIAN penduduk melakukan demonstrasi kerana perkhidmatan bas awam dihentikan.
Aktiviti penduduk Taman Sentosa terjejas khidmat pengangkutan dihenti

KLANG: Lebih 100,000 penduduk Taman Sentosa di sini, semalam mengadakan demonstrasi mendesak Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menyelesaikan segera masalah perkhidmatan bas di kawasan itu yang dihentikan kerana ia menjejaskan aktiviti harian kira-kira 5,000 pengguna.
 

Mereka berbuat demikian kerana kecewa selepas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sri Andalas, Dr A Xavier Jayakumar, gagal membantu mereka menangani masalah itu yang berlaku sejak dua bulan lalu.
Seorang penduduk, G Segaran, berkata pemberhentian perkhidmatan itu menimbulkan masalah kepada ramai pengguna yang bergantung kepada bas untuk melakukan aktiviti seharian.
"Apa yang mengecewakan kami, tiada sebarang notis yang dikeluarkan supaya perkhidmatan bas terbabit diberhentikan. 

"Oleh itu, kami minta Menteri Besar menyelesaikan masalah ini secepat mungkin, lebih-lebih lagi sesi persekolahan akan bermula esok,” katanya kepada pemberita di sini, semalam.
 rujukan 

Tidakkah rakyat Taman Sentosa, Klang sedar bahawa hal-ehwal pengangkutan awam bukan dibawah bidang kuasa kerajaan negeri????....rujuk perlembagaan Malaysia..pengangkutan bukan dibawah kuasa kerajaan negeri. Pengangkutan adalah dibawah kuasa kerajaan persekutuan melalui Kementerian Pengangkutan Malaysia.

Dewan Undangan Negeri Selangor tiada kuasa membicarakan dan membuat undang-undang tentang hal pengangkutan...DUN hanya berkuasa terhadap hal ehwal tanah,hutan,pertanian,kerajaan tempatan,parit,sungai,kerja negeri,kebajikan masyarakat,haiwan,perancangan bandar,kesihatan awam...itu sahaja...tiada disebut pengangkutan.

Hanya Parlimen Malaysia boleh membicarakan hal pengangkutan...sebab tu di Selangor tiada Exco Pengangkutan..sebab itu diluar bidang kuasa kerajaan negeri. Masalah tentang pengangkutan awam tidak sepatutnya dirujuk kepada ADUN atau Menteri Besar..sebab itu bukan dibawah tanggungjawab mereka. Jika kerajaan Selangor nak buat apapun..masih tetap perlu mendapat kebenaran kerajaan persekutuan melalui Kementerian Pengangkutan.

Pengangkutan awam bawah kuasa SPAD

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) sebuah agensi Kementerian Pengangkutan yang bertanggungjawab mengurus hal-ehwal pengangkutan awam..sebab mereka yang mengeluarkan lesen kepada pengusaha bas dan teksi..bukan kerajaan negeri !!...

Jadi menyalahkan Menteri Besar..ADUN dan kerajaan negeri dalam isu pemberhentian perkhidmatan bas awam cityliner di Klang adalah tindakan sangat bodoh...yang bersalah adalah SPAD dan Menteri Pengangkutan yang tidak peka terhadap masalah pengangkutan awam di Selangor.

Wahai rakyat Malaysia..tinggal 9 tahun lagi untuk Malaysia menjadi negara maju iaitu pada tahun 2020....belajarlah..rajin-rajinlah membaca dan tuntut ilmu..jangan terus biarkan diri anda dalam kebodohan.....

Sekadar meluahkan pandangan peribadi....

No comments:

Post a Comment