Friday, December 30, 2011

PRU 13 - Prospek Negeri KEDAH

 File:Menara as.jpg


Negeri Kedah Darul Aman
Ibu Negeri : Alor Setar
Bandar Utama : Alor Setar, Sungai Petani, Kulim
Keluasan : 9,500 km persegi
Penduduk : 2 juta orang
Kepadatan : 210 orang per 1 km persegi
KDNK : RM 18.637 bilion
KDNK perkapita : RM 13,294

Politik Negeri
Parlimen : 15
DUN : 36

Analisis PRU 13
Kedah boleh la ditafsirkan sebagai 'serambi Madinah'...ini kerana selepas negeri Kelantan, negeri Kedah la yang paling banyak melahirkan golongan cerdik pandai agama. Malah, anak negeri Kedah adalah kedua teramai selepas anak Kelantan yang melanjutkan pelajaran ke Timur Tengah khususnya Universiti Al-Azhar.

Golongan konservatif agama masih ramai di negeri Kedah khususnya di Daerah Baling, Sik, Padang Terap, Pendang dan Kubang Pasu. Golongan ini yang gembira dengan pemerintahan ulama seperti Ustaz Azizan Abdul Razak, Menteri Besar Kedah sekarang ini akan pasti memberi undi kepada calon PAS dan PKR.

Manakala kaum Cina masih majoriti yang akan undi Pakatan Rakyat khususnya DAP sementara golongan India akan terpecah kepada dua kelompok yang mengundi BN dan PR. Manakala golongan Melayu bandar akan memilih PR berbanding BN.

Walaupun prestasi Kerajaan Negeri Kedah dilihat lebih kurang baik daripada jirannya Perlis dan Pulau Pinang..namun kerajaan PAS sekarang dilihat jauh lebih baik daripada kerajaan BN sebelum ini. Dijangkakan PAS dan PR akan dapat mengekalkan pemerintahan di negeri Kedah.

Ramalan PRU13
Parlimen : 5 BN / 10 PR
DUN        : 11 BN / 25 PR

post sebelum : prospek negeri Perlis

No comments:

Post a Comment