Friday, December 30, 2011

Jangan bayar zakat ke Wilayah Persekutuan

Salam...

Kes seleweng duit zakat oleh Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) bukanlah perkara baru. Seingat saya perkara ini sudah berbangkit sejak tahun 1998 lagi iaitu sejak Tun Mahathir masih Perdana Menteri.

Cuma selama ini tiada sebarang tindakan susulan diambil walaupun MAIWP beberapa kali menjadi sasaran teguran Ketua Audit Negara. Entahlah..masih kabur siapa yang benar dan siapa yang salah..tetapi kebenaran pasti akan tertegak juga..

Zakat pendapatan/penggajian TIADA dalam Mazhab Syafie

Bila Dr Asri Zainul Abidin kemukakan hujah bahawa kita boleh campur amalan semua Mazhab Syafie, Maliki, Hanbali dan Hanafi dalam beribadah...ramai yang menuduh Dr Asri salah dan Wahabbi...semua kata "kita kena berpegang hanya kepada Mazhab Syafie"..hujah dangkal golongan fanatik mazhab.

Sedangkan betul apa hujah Dr Asri bahawa kesemua Mazhab iaitu Syafie, Maliki, Hanbali dan Hanafi adalah betul dan kita boleh berpegang kesemua mazhab asalkan ia masih dalam ruang lingkup Ahlul Sunnah wal-Jamaah....sebarang perbezaan pendapat antara mazhab Ahlul Sunnah hanya perbezaan yang sangat kecil. Jadi ikutlah yang mana sesuai dan terbaik dan tidak taksub pada satu sahaja.

Kepada mereka yang berhujah bahawa kena mazhab Syafie sahaja..kenapa pula pihak berkuasa agama negara kita mewajibkan membayar zakat pendapatan/penggajian sedangkan dalam Mazhab Syafie TIADA zakat pendapatan/penggajian..

Berikut hujah yang dikemukakan oleh Ustaz Azhar Idrus.


Aikkk..pihak berkuasa agama kata kena ikut Mazhab Syafie sahaja..tapi kenapa bab duit ikut amalan Mazhab Maliki?...waaa..maksudnya selama ini tak wajib pun kita bayar zakat kan...cuma elok lagi la bayar zakat daripada bayar cukai LHDN.

Tapi bukanlah wajib hukumnya dan kita boleh bayar beberapa banyak yang kita mampu..tak perlulah ikut kalkulator zakat yang disediakan oleh pusat pungutan zakat. Bayar RM 50 pun dah cukup.

Benda yang was-was baik dijauhkan

Disebabkan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) sudah banyak kali diheret dalam isu seleweng duit zakat...saya cadangkan kepada semua..jangan bayar zakat ke Wilayah Persekutuan....

Bayar sahaja ke pusat zakat yang bebas skandal seperti Lembaga Zakat Selangor (Majlis Agama Islam Selangor)..atau bayar ke Pusat Zakat, Majlis Agama Islam Negeri Sembilan...asalkan jangan ke MAIWP.

Sekadar cadangan dan pandangan peribadi.

No comments:

Post a Comment